KOMBInált élvezetek

010Kevés ember él a Földön, akik a Porsche szó hallatán egy családi kombira asszociálnak. Ennek megfelelően nem voltak sokan tavaly ősszel Párizsban, akiket nem lepett meg a Porsche legújabb koncepciója. Bemutatjuk a Panamera Sport Turismo tanulmányt.

2009-es sanghaji bemutatkozása óta népszerű tagja a Porschék családjának a 970 Panamera. A felső kategóriás limuzin azóta erősebbnél-erősebb verziókban érhető el, a dízeltől a hibrid hajtásláncig, karosszériája azonban változatlanul a négyajtós kupé kialakítást követi. Pontosabban követte 2012-ig, amikor a zuffenhauseni fejlesztők nagyot álmodtak, és egy sportkombi vonalaira kezdték átrajzolni az eredeti formát. A végeredmény azonban sokkal több lett egy megtoldott kocsiszekrénynél: a minden apró részletében megújult, mégis hagyománytisztelő megoldások a legmodernebb technológiai vívmányokkal kombinálva prezentálták a Porsche jövőjét számunkra.
A sportosságból fakadó élvezetek és a praktikum vitathatatlanul csak egymás rovására lehetnek jelen egyetlen járműben, ezért a Porsche arra kereste a választ, hogy miként valósítható meg mindkét tulajdonság a legnagyobb összhangban. A végeredményt szemlélve bizton állíthatjuk, hogy megtalálták a megoldást. A legfontosabb talán, hogy a márkára jellemző tipikus vonásokat gyönyörűen integrálták a szokatlan formába, szavatolva a sportos megjelenést. Hiába, legyen szó versenyautóról, vagy SUV-ről, a Porschék formavilágának DNS-ét mindig is a 911 adta, így épülhetnek minden szegmensben valódi sportkocsik.

A shooting-brake arányok nem csak egy háromajtósoknak állhatnak jól

A shooting-brake arányok nem csak a háromajtósoknak állhatnak jól

A Panamera alapváltozatához a koncepció orrának kiképzése hasonlít a legjobban, ugyanakkor itt is számos módosítás megfigyelhető. A LED fényszórók lámpateste önmagában is elragadó, az alattuk húzódó lökhárító – a Porsche 918 Spydertől örökölt diffúzorral – pedig szinte már-már fokozhatatlan „cool-faktorral” rendelkezik. A 970 kupéról ismert masszív sárvédő elemek – a motorháztető középrészénél magasabbra tornyosuló – markáns vállai megmaradtak, az oldalsó kopoltyúknak viszont élesebb íveket rajzoltak a mérnökök. A legnagyobb változás természetesen a kocsi farát érintette, ahol szintén rengeteg okunk lenne elveszni a részletekben. Leglátványosabb közülük az az „árok”, amelynek üvegburka alatt a hátsó világítótestek és a háromdimenziós Porsche felirat foglal helyet. A tanulmány igazi szexepiljeként szolgáló, széles oldalsó domborulatokat szemlélve nem szükségeltetik különös szépérzék ahhoz, hogy egy ilyen hátsó után bárki megforduljon az utcán, vagy a kiállító térben.

Rendhagyó, mégis minden ízében Porsche

Rendhagyó, mégis minden ízében Porsche

Az enteriőr sem maradt változtatások nélkül, sőt – egy tanulmányhoz illő módon – a legmodernebb megoldásokkal szolgálja ki vezetőjét és utasait. A kupé csomagtere száz liter űrtartalommal hízott, de nem ez az egyetlen praktikus módosítás belül: a hagyományos műszercsoportot felváltó TFT kijelző minden szükséges adatot megjelenít a sofőr számára, sőt az oldalsó visszapillantó tükröket helyettesítő kamerák képét is elé vetíti. A középkonzol a Porschétól megszokott íveket követi, de a tradíció ezen a ponton véget is ér: A kezelőszerveket helyettesítő érintés érzékeny képernyőről vezérelhető a légkondicionáló berendezéstől a PCM-ig (Porsche Communication Management) minden funkció.

A digitális technológia lassan a sorozatgyártású modellekben is átveheti az analóg műszerek szerepét

A digitális technológia lassan vizuális hatásban is egyenértékű lesz az analóg műszerekkel

Porsche minőség koronázza a pompás kialakítást

Porsche minőség koronázza meg a pompás kialakítást

Érintésre aktiválódik az e-hybrid hajtásrendszer is, amely nem csak a digitális vezetői környezet színét változtatja zöldre, hanem valóban gondoskodik a környezetkímélő és gazdaságos üzemelésről. A háromliteres, V6-os motor 333 lóerejét kiegészítő elektromos erőforrás további 95-tel járul hozzá az összteljesítményhez. Ha azonban nem éppen az alig hat másodperces, 100km/h-ig tartó gyorsulásában lelnénk örömünket, lelkendezhetünk a lenyűgöző 3,5 literes százkilométerenkénti fogyasztásért. Városi üzemben természetesen pusztán elektromos hajtással is közlekedhetünk a Sport Turismoval, és az így megtehető nagyjából 30 kilométeres táv után két és fél órán belül újratölthetjük a lítium-ion akkumulátorokat.

A hibrid hajtásrendszer elemeinek elrendezése jól kivehető a gyári illusztráción...

A hibrid hajtásrendszer elemeinek elrendezése jól kivehető a gyári illusztráción…

...és a valóság is bepillantást enged a csúcstechnológia részleteibe

…és a valóság is bepillantást enged a csúcstechnológia részleteibe

A Porsche Panamera Sport Turismo nem csak egy ígéretekkel maszkolt műanyag szobor, hanem „hús-vér” automobil. Megépítése során az agyagmodellből indult elképzelés rengeteg munkafázis során nyerte el végső formáját, hogy egy igazán különleges, forgalomban is használható példány ölthessen testet belőle. A teljes folyamat végigkövethető a Porsche idén kiadott videójából, amely bevezeti nézőjét a tanulmány születésének kulisszái mögé:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.