Minden nap ünnepnap

testdrive001

Egy ember életében számos boldog pillanat felbukkan, amely örökre emlékezetes marad. Lehet az egy randevú, egy szerelmi vallomás vagy épp a gyermekének ölelése… de ilyen a Sport Response gomb megnyomása is egy Porsche 911 Turbo S-ben!

Dobogókőt a Visegrádi-hegység egyik ékköveként említik, akik már látták onnan a Dunakanyar panorámáját. A 19. század óta kedvelt kirándulóhelye a budapestieknek, illetve az ország távolabbi részéből érkezőknek is, hiszen a változatos erdei utak, és a már említett kirándulók elé táruló panoráma az év minden napján a legvonzóbb úti célok közé emeli. Ezen a misztikus helyen – ahol az ezoterikus elméletek szerint a Föld szíve dobog – történt egy napfényes májusi napon, hogy néhány szerencsés túrázó extra élményben részesült. Végignézhették a mérnöki munka csúcsát megtestesítő, ikonikus járművek „vándorlását” a hegység izgalmasan kanyargó útjain. Összesen hat Porsche vonult Pomáz és Dobogókő között, de talán egy is elég lett volna, hogy a látványtól „megálljon az élet” az út menti településeken.

Földrajzi Fast Fact: Dobogókőt sokan a Pilis részeként emlegetik, pedig az már a Visegrádi-hegység része, amely geológiailag az Északi-Középhegységhez tartozik. A Porsche konvoj tehát lényegében két hegyvidéket is egyszerre hódított meg

Földrajzi Fast Fact: Dobogókőt sokan a Pilis részeként emlegetik, pedig az már a Visegrádi-hegység része, amely geológiailag az Északi-Középhegységhez tartozik. A Porsche konvoj tehát lényegében két hegyvidéket is egyszerre hódított meg

A Porsche Centrum Budapest szervezésében belülről, sportautók vezetőiként élhettük át ezt a „csodát”, amelyet most megpróbálunk röviden szavakba önteni. A Pomáz és Dobogókő közötti szakaszon, Magyarország egyik legszebb tájegységén, kipróbálni hat Porsche modellt, köztük az országban az elsők között az új 718 Boxster S roadstert: felejthetetlen élmény marad!

A Targa Florio kanyargós útjain is diadalmaskodó Porsche 718-ról kapta a nevét az új Boxster, ám hazánk sem szégyenkezhet, bővelkedünk a látványos útvonalakban

A Targa Florio kanyargós útjain is diadalmaskodó Porsche 718-ról kapta a nevét az új Boxster, ám hazánk sem szégyenkezhet, bővelkedünk a látványos útvonalakban

Pomázon az 1773-ban épült Teleky-Wattay kastélyszálló szolgált kiinduló pontként a nem mindennapi túrához. Az eredetileg barokk, majd 1927-ben eklektikus stílusban átépült kastély előterében három zuffenhauseni jármű várta a vendégeket, név szerint egy Cayenne, egy Macan és egy 911 Carrera, amely közül a két előbbi hamarosan csatlakozott az épület mellett álló, szemkápráztató flotta többi tagjához. Igaz nem „tornasorban”, de felsorakozott egymás mögé a 718 Boxster S, a 911 Carrera S Cabriolet, a Targa 4S, a Turbo S, a Macan GTS és a család legnagyobb tagja, a Cayenne S Diesel.

A tekintélyes Cayenne S Diesel mögött sorakozott fel a „mezőny”

A tekintélyes Cayenne S Diesel mögött sorakozott fel a „mezőny”

Persze a legtöbbjüket érkezéskor még nem láttuk, ám egyet kivéve mindről tudtuk, hogy ott lesznek. A meglepetést a 718 Boxster S jelentette, amelyre elsőként csaptunk le. A Porsche Forever blog olvasóit az utóbbi hetekben a négyhengeres motorokra váltó típus mozgatta meg a leginkább. Rengeteg hozzászólást, kérdést kaptunk, amelyben a downsizing jelenség miatt aggódók fejezték ki kételyeiket. Mutattunk is néhány videót az új erőforrás hangjáról, próbálván megnyugtatni a kétkedőket, ám a saját fülünkre támaszkodva még biztosabban kijelenthetjük, hogy igazán vérpezsdítő a négyhengeres motor hangja is. Más mint a hathengeres? Persze! Ez baj volna? Egyáltalán nem! Akik eddig is műértő alapossággal mélyedtek el a különböző motorhangok élvezetében, nem fognak csalódni. Vezetés közben érces, maximálisan sportautós hangszínnel duruzsol, vagy épp üvölt a vezető mögött alig 30 centiméterre elhelyezkedő, 350 lóerős motor. Ennek az építési elvnek a hozadéka többek között a páratlan közvetlenség, illetve a fantasztikus kanyarképességek a középre tervezett tömegközéppont révén. A boxer elrendezéssel – tehát az egymással szemben mozgó dugattyúkkal – csökken a vibráció, így még finomabb a járáskultúra, és persze a motor ereje közvetlenül a hátsó tengelyhez érkezik meg. A gyorsulás lenyűgöző még alacsony fordulaton is, a PDK (kettős tengelykapcsolós) automatizált sebességváltó pedig szinte kitalálja a gondolatainkat, egyáltalán nem hiányzott a manuális kapcsolás lehetősége. Aki viszont mégis szeretné maga választani a sebességfokozatokat, a kormány mögötti fülekkel is megteheti.

Lapos, széles és kecses az új 718 Boxster. Büszkén nyit új korszakot a roadster történelmében

Lapos, széles és kecses az új 718 Boxster. Büszkén nyit új korszakot a roadster történelmében

Az utastér letisztult formaterve nem vonja el a figyelmet, gyorsan otthonossá válik és nincs szükség hosszú másodpercekre a különböző funkciók gombjainak megtalálásához. Ugyan csak apró változtatás, mégis jelentősen növelik a sportautós érzetet az új, kerek szellőzőnyílások. Közúton természetesen nem feszegettük a 718 Boxster határait, de a szabályok adta keretek között is igazi élményautóként viselkedett, amelyből vonakodva száll ki az ember. Kivéve, ha egy 911 Targa 4S várja!

nnovatív multimédiás rendszer, vezeték nélküli internettel, online navigációval, Apple CarPlay, illetve Porsche Connect alkalmazás, mind kérhető az új 718 Boxster utasterébe

Innovatív multimédiás rendszer, vezeték nélküli internettel, online navigációval, Apple CarPlay, illetve Porsche Connect alkalmazás, mind kérhető az új 718 Boxster utasterébe

Minden targatetős jármű ősatyja, a Porsche 911 Targa. Összkerékhajtású változata, 420 lóerővel kecsegtet, ám a száguldozás helyett ez a változat inkább a nyugodt túrázásra született, ahogy a Carrera Cabriolet is. A tető a Targa esetében 20 másodperc alatt nyílik vagy csukódik, a Cabriolet pedig megoldja 13 másodperc alatt. Viszont a számok olyan üresen hatnak. Talán szemléletesebb ha eláruljuk, hogy mobiltelefonon szerettük volna lefilmezni a folyamatot, ám amikorra a telefon felvételre készen állt, addigra már tető nélkül várt a Targa!

A Porsche 911 Targa tetőmechanizmusának működését naphosszat elnézegetnénk. Lehengerlő látvány!

A Porsche 911 Targa tetőmechanizmusának működését naphosszat elnézegetnénk. Lehengerlő látvány!

A két nyitható tetejű 911 esetében fontos megjegyezni, hogy egyik sem tűnt nehézkesnek az extra merevítések tömegnövelő hatása miatt. A kanyarokban magabiztosan tapadt az aszfalton, mind az összkerékhajtású Targa, mind a hátsókerék-meghajtású Carrera S Cabriolet. Az útvonal adottságai miatt nem vadultunk vele, ezért a két variáció részletesebb elemzésébe nem is mennénk bele, egy pályateszt után sokkal pontosabb képet tudunk majd alkotni, viszont a nyitott tetővel amúgy sem vágyik az ember a határok feszegetésére. Nagyobb sebességnél már zavaró a huzat, a Targa és a Cabriolet a kényelmes cirkálás nagymestere. Persze a 420 lóerő mozgósításával, bármikor képes az elképesztő gyorsulásra, sportautó mivolta pedig egy pillanatra sem tűnik el. A Boxsterből átülve feltűnően tágasabb a 911, valószínűleg hosszabb utakon is maximális kényelmet biztosítanak a kitűnő oldaltartású ülések. Hozzátesszük a Boxsterben sem lehet panasz az ülésekre, a passzentosabb térkínálat pedig azzal az előnnyel jár, hogy versenyautósabb hangulatot teremt. Átülve azonban a 911 Turbo S-be, egy teljesen új világ nyílik meg a vezető előtt. A modell ízelítőt nyújt abból, mit is jelent valójában a versenyautó fogalma!

A szabályok adta keretek között megpróbáltuk különböző kanyarsebességeknél az S és a 4S közötti különbséget észlelni, ám a hátsókerék-hajtású változat ugyanolyan stabil maradt, mint az összkerékhajtású

A szabályok adta keretek között megpróbáltuk különböző kanyarsebességeknél az S és a 4S közötti különbséget észlelni, ám a hátsókerék-hajtású változat ugyanolyan stabil maradt, mint az összkerékhajtású

Katapulthatás! Ezzel a szóval jellemzik a gyári marketingesek a Sport Chrono csomag nyújtotta élményt. Cinikusan megmosolyoghatnánk a hangzatos szóhasználatot, de a 911 Turbo S-ben átállítva a 918 Spyderből származó üzemmód-választót a Sport Plus állásba, majd megnyomva a Sport Response gombot, kiderül, hogy nem a levegőbe beszéltek!

A Porsche 911 Turbo S formatervének minden részlete az autó dinamikáját hangsúlyozza

A Porsche 911 Turbo S formatervének minden részlete az autó dinamikáját hangsúlyozza

Elementáris erővel indul meg az ilyenkor 20 másodpercig plusz 50 Nm-rel gazdálkodó autó! A fejünkben egy „jézusmária” kiáltás hangzik el, igaz még némán, a szervezetünk adrenalintermelése pedig nem is bírja követni a gyorsulásban a Turbo S-modellt! A mellékvese termelte hormon kis késéssel árad szét a szervezetben, és ekkor kezdünk fültől-fülig vigyorogni vagy épp önfeledten vihorászni. „Úristen, mi volt ez? Na, még egyszer!” A rajtautomatika 2,9 másodperc alatt „repíti” százra az autót, ám ez érzésre saccolva csak egyetlen másodpercnek tűnik. Csak egyetlen pillanattal a gázpedál megnyomása után a mérőórára nézve már azt látjuk, hogy 70 km/felett járunk. Egyszerűen nem telik el igazán érzékelhető mennyiségű idő, és a megengedett sebességhatárt feszegetjük.

A PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control) futóműrendszer szériában jár a 911 Turbo S modellekhez. Az oldaldőlést szabályozó aktív futómű mérsékli az karosszéria oldalirányú mozgását kanyarokban és minimalizálja az autó kilengéseit egyenetlen útfelületen

A PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control) futóműrendszer szériában jár a 911 Turbo S modellekhez. Az oldaldőlést szabályozó aktív futómű mérsékli az karosszéria oldalirányú mozgását kanyarokban és minimalizálja az autó kilengéseit egyenetlen útfelületen

A kanyarok előtti visszaváltáskor durrog a kipufogó, a PDK sebességváltó hibátlanul végzi a dolgát akkor is, ha nem vesszük át a munkáját a kormány mögötti fülek kapcsolgatásával. A 911 Turbo S egy vérbeli versenyautó, ez nem kérdés. A kanyargós hegyi utakon rendkívül szórakoztató élmény terelgetni a hátsókerék-kormányzással is felszerelt Turbót, de a képességeinek a felét sem tudja kibontakoztatni. Pályára kell vinni, könyörög a pályaautózásért!

Az Alcantara borítású kormánykerék, a kagylóülések, a szénszálas díszbetétek, mind-mind egy igazi versenyautó ismérvei és ezek nem hiányoznak a 911 Turbo S-ből. A külső visszapillantó tükrökbe nézve az oldalsó légbeömlők láttán lejátszódik a képzeletünkben a jelenet, ahogy a csapatunk a rádióba kiabálja, hogy „zöld zászló, go go go!” Frenetikus, addiktív, felejthetetlen! Aki egyszer kipróbálja, teljesen más szemmel néz utána a versenyautókra. Magának a vezetésnek a fogalma is átértékelődik benne.

Változtatható állású hátsó légterelőkkel készül a 911 Turbo S

Változtatható állású hátsó légterelőkkel készül a 911 Turbo S

A Macan dízelmotoros változatához már volt szerencsénk, most pedig a 360 lóerős GTS bizonyított, és semmi kétséget nem hagyott afelől, hogy a kompakt szabadidő-autók szegmensének legsportosabb képviselője. A hegyvidéken próbálgatva ugyanúgy sportautóban érzi magát a vezető, mint ha egy Boxsterben vagy 911-ben tekerné a kormánykereket, csupán a magasabb üléspozíció árulkodik másról. Többek között alacsony tömegközéppontjának köszönhetően bátran „betehetjük” a kanyarokba, nem billeg, pontosan követi a választott ívet, és a nagyobb Cayenne-nél tapasztalt alulkormányozottság sem jelentkezik hangsúlyosan, pedig a Macan is elöl hordja a motorját. Szintén pontosabb képet kapnánk róla egy pályán. Viszont minden sportautós jellegzetessége ellenére a Macan inkább egy tökéletes családi mindenes. Tágas utastér, praktikus megoldások és luxusfelszereltség jellemzi, az egész família megtalálja benne az örömét az év minden napján.

A 360 lóerős Macan GTS 15 mm-rel alacsonyabb mint az alapváltozat, az adaptív futóművét feszesebbre hangolták, illetve a kipufogórendszer is sportosabb hangzású

A 360 lóerős Macan GTS 15 mm-rel alacsonyabb mint az alapváltozat, az adaptív futóművét feszesebbre hangolták, illetve a kipufogórendszer is sportosabb hangzású

Akárcsak a Cayenne Diesel S-ben, amely vérbeli utazóautó. Kulturált, 385 lóerős motorjának járásából csak annyi hallatszik az utastérben, hogy tudjuk az biztosan működik, ám azt már képtelenek vagyunk megállapítani valóban dízelmotorral van-e dolgunk. A luxus körbeveszi az összes utast, hosszú utak végén is biztosan üdén és frissen szállnak ki a tekintélyt parancsoló SUV-ból. Ereje bármilyen forgalmi helyzetben elegendő, viszont balszerencséjére utoljára maradt a kipróbált Porschék sorában. A Porsche 911 Turbo S után sokkal hangsúlyosabban érezni a nagy tömeg hátrányait. Persze csodát a mérnököktől sem várhatunk, a Cayenne igazi élettere az autópálya, nem a hegyi szerpentin. Forszírozott tempónál határozottan érezhető az alulkormányozottsága a kanyarokban, de ennél több negatívumot nem tapasztaltunk a röpke ismeretség során.

A Cayenne S Diesel V8-as, 4,2 literes motorja 850 Nm nyomatékkal szolgálja vezetőjét. Szívesen bevittük volna az erdőbe is, hiszen a terepen is egészen ügyesen mozog

A Cayenne S Diesel V8-as, 4,2 literes motorja 850 Nm nyomatékkal szolgálja vezetőjét. Szívesen bevittük volna az erdőbe is, hiszen a terepen is egészen ügyesen mozog

A félnapos Porsche hajszolás egyik fontos konklúziója, hogy a zuffenhauseni termékek megvásárlásával nem csak egy autó kerül az ügyfél tulajdonába. Utánozhatatlan életérzést is kap! Stresszmentes perceket vagy órákat a kormánykerék mögött. Bármelyik típusba ültünk, lényegében felért egy meditációval, szabadnak és mérhetetlenül boldognak éreztük magunkat. Ekkora dózisban nagyon kevés jármű képes megadni ezt. Ahogy áthaladtunk a hegyi falvakon az emberek megálltak és tekintetük még hosszan révedt a műalkotásnak is beillő járművek után. Nem véletlenül került be a Porsche 911 a New York-i Modern Művészetek Múzeumába mint a 20. század egyik meghatározó tárgya! A legújabb változat minden porcikája lenyűgöző. A fényszórók négy LED-egysége, a motorborítás, a feliratok, az utastér precíz varrásai, finom részletei, bárhova is nézünk. Üvölt az autóról, hogy a tervezők és a gyárban dolgozók a szívüket is beleadták a munkába. Sokat elmond a márka ikonikusságáról, hogy a túrázó csoportok, köztük már a gyerekek is integettek utánunk, teljesen izgatottá váltak a látványtól, ugráltak az örömtől, hogy találkozhattak ezekkel a gépcsodákkal. Amikor megláttuk elragadtatásukat, túráztattuk kicsit a boxermotorokat fokozva a hatást, amíg végül elismerő tapsvihar kísérte a rövid „koncertet”. A „15 perc hírnév”sem marad el tehát egy Porsche sportautóban ülve!

Nem mindennapi konvoj!

Nem mindennapi konvoj!

A nap végén azon rágódva, vajon melyiket választanánk a hat felsorakozott Porsche közül, nem tudtunk egyértelmű választ adni. De nem is érezzük szükségét egyetlen típus mellett kardoskodni. A paletta kellőképp széles, mindenki megtalálja az igényeinek és vágyainak megfelelő sportautót vagy szabadidő-járművet, esetleg ezek keverékét, amelyet azután a Porsche Centrum Budapest értékesítőinek segítségével maximálisan testre is szabhatnak.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.