Tánc a jégen

Amikor a szürke aszfaltutak fehéren kanyargó ösvényekké változnak, sokan inkább ki sem merészkednek otthonról. A Porsche Macan tulajdonosok azonban másként élik meg a havazás utáni állapotokat, köszönhetően többek között a sportos szabadidő-autó összkerékhajtásának.

Ám az összkerékhajtás még nem garantálja a balesetmentes közlekedést. Természetesen a biztonságot nagymértékben növeli, de nem árt begyakorolni, hogyan kell vezetni csúszós útviszonyok között, illetve mi a teendő, ha az autó váratlanul megcsúszik. A Macant a közelmúltban a legendás Walter Röhrl is kipróbálta és utána néhány jó tanácsot is megosztott a téli vezetésről. A próba után egyből nekiszegezték a kérdést, hogy mikor érdemes a havas körülmények között gyakorolni, amire gyorsan jött a válasz egy szelíd mosoly kíséretében: „mondjuk bármikor.”

Walter Röhrl szenvedélyesen szeret síelni is, szóval mindenféle mozgásformában járatos a hóban

Persze a 69 éves ralilegenda képességeivel könnyű ezt kijelenteni, hiszen számára a poros földutak és a hóval borított táj is körülbelül akkora kihívás, mint másnak a sima száraz aszfalt. Ugyanakkor szerinte nem szükséges rali világbajnoknak lenni ahhoz, hogy biztonságosan közlekedhessünk télen. Az egyik első és legfontosabb tippje, hogy a szokásosnál jobban próbáljunk „ráhangolódni” az autóra és figyeljük, mit akar „mondani”. Koncentráljunk teljes mértékben arra, amit csinálunk: a vezetésre. Ne hagyjuk elkalandozni a figyelmünket! Télen előfordulhatnak felfagyott foltok az egyébként száraznak tűnő úton és a hidegben amúgy is jelentősen csökkenhet a tapadás, ám egy egészen egyszerű módszerrel megelőzhető, hogy meglepetést okozzon egy kanyar vagy a fékezés. Vezessünk lassabban!

Az összkerékhajtás nagyszerű dolog, de a fékezéskor nincs szerepe

Röhrl az összkerékhajtást mindenképp előnyösnek tartja, hiszen növeli a biztonságot. Ha ugyanis a teljesítmény mind a négy kerékre elosztva jut a talajra, akkor csökken annak a lehetősége, hogy az egyik kerék elveszítse a tapadását, és emiatt megpörögjön az autó. Figyelmeztet azonban, hogy hiába viselkedik nagyszerűen a Macan a csúszós utakon, nem szabad elkövetni azt a hibát, hogy túl gyorsan érkezünk a kanyarba. Az összkerékhajtás előnyei a kanyarkimeneten kamatoztathatók, hiszen ott már bátran gyorsíthatunk vele, az optimális tapadásnak hála. Így teljesíthetők gyorsabban a kanyarok. A Regensburgból származó autóversenyző elárulta azt is, hogy lehetőleg korlátozzuk a minimumra a kormánymozdulatokat, amikor hóban vezetünk, és a hirtelen mozdulatokat felejtsük el. Minden felesleges kormánymozdulat biztonsági kockázatot jelent, és ha a versenyző szemszögéből nézzük időveszteséget is.

A lassan járj, tovább érsz bölcsesség fokozottan érvényes a hóban

„Ha túl gyorsan hajtasz bele egy kanyarba a havas vagy jeges úton, egyszerűen irányíthatatlanná válik az autó. Szóval nem azért mondom, hogy közlekedj lassabban, mert már vénember vagyok” – inti nyugalomra a vezetőket Röhrl. A Macan a legmodernebb vezetőt támogató rendszerekkel felvértezve gurul az utakon, de a fizika törvényeivel a Porsche szabadidő-autója sem dacolhat. Mégis mit tehetünk, ha az óvatosság ellenére a kelleténél gyorsabban hajtunk be egy kanyarba? A legfontosabb, hogy keményen tapossunk a fékbe, mert a blokkolásgátló rendszer hatásosan csökkenti a sebességet és így újra irányíthatóvá válik az autó.

Tilos pumpálni a féket blokkolásgátlós autóban! A legjobb fékhatást akkor fejti ki, ha folyamatosan a pedált tapossuk

Profi versenyzőként egy másik megoldást is javasolt a legenda. Persze ehhez kötélidegek és nem kevés tapasztalat is szükséges. Szóval, ha érezhetően túl gyorsan érkezük a kanyar felé, akkor megoldás lehet az is, hogy a folyamatos fékezés helyett pontosan a kanyar bejáratánál elengedjük a fékpedált, bekormányozzuk az autót a kanyarba, de lehetőleg elkerülve a túlkormányzást és egy kis gázadással tartjuk az úton az autót. Bármelyikkel is próbálkozunk egy követelmény mindenkire érvényes: téli gumiabroncsot kell felszerelni. Minden manőver csak akkor működhet igazán, ha megfelelő a kapcsolat az autó és az útfelület között. Mindegy, hogy első-, hátsó vagy összkerékhajtású az autó, kizárólag a téli gumiabroncsok a hatékonyak a téli útviszonyok között. Ez alól senki nem bújhat ki, még egy kétszeres rali világbajnok sem.
„Senki ne gondolja, hogy az összkerékhajtás ugyanolyan biztonságos télen a nyári gumikkal, téli abroncsok helyett” – hangsúlyozza a bajnok. Ha ezt valaki félvállról veszi, annak súlyos következménye lehet, ugyanis a nyári gumik havas útfelületen körülbelül tizedannyira tapadnak, mint a télik. Ez pedig azt jelenti, hogy a fékerőnek is csupán 10 százaléka érvényesül, ahhoz képest, amennyit a téli gumikkal nyújtana.

Téli gumiabroncsok nélkül veszélyesebb közlekedni a hóban

Végül Walter Röhrl megdicsérte a Macant, amelynek vezetését rendkívüli módon élvezte. „A rengeteg tesztút során a Macan raliautós élményt nyújtott. Főleg téli útviszonyok között. Persze, mindenképp hozzá kell tennem, hogy nem a közutakon hajtottuk úgy, mint egy raligépet” – közeledett mondandója végéhez a közlekedési szabályokat tiszteletben tartó Röhrl. Utoljára még egyszer felhívta a figyelmet az autó megismerésének fontosságára, a kormánymozdulatokat követő reakciók gondos megfigyelésére, hiszen „gyakorlat teszi a mestert!”

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.