Porschéval Etyeken

Másképpen ébred az ember, ha tudja, hogy olyan nap virradt rá, amelyen a Porsche mindegyik típusát kipróbálja. Amikor a standard napi 8 óra munka helyett 9-től 5-ig különböző Porsche modellek képességeit ízlelgetheti. Egy ilyen nap élményeiről számolunk be.

Talán csak a Porsche hivatásos tesztpilótáinak lehet jobb dolguk, hiszen ők folyamatosan űzik az egész napos „Porsche-nyúzást”, ám számukra éppen emiatt nem is annyira különlegesek a munkanapjaik. No és persze ők többnyire nem közúton próbálgatják az autók képességeit, így akár arról is lehet fogalmuk a tesztpilótáknak, hogy hol húzódik e járművek képességeinek határa. Mi ugyanis elsősorban azt állapíthattuk meg egészen biztosan, hogy a tempós közúti autókázás csupán sétagalopp a Porsche bármely típusának. A legkiélezettebb helyzetben is messze voltunk még attól, amire ezek az autók valójában képesek. Igaz, mindenből a legjobbat kaptuk, hiszen a reggeli eligazításnál egy 718 Boxster S, 911 Carrera GTS, 911 Turbo S, Panamera Turbo és Macan Turbo sorakozott fel.

Minden tekintetben teljes értékű Porsche a Boxster

A kipróbált modellek nemcsak a Porsche hierarchiájában szerepelnek a fenti sorrendben – csupán különcségük miatt a végére hagyva a SUV típusokat – hanem mi is éppen ebben a sorrendben próbáltuk ki az autókat. És milyen jól tettük – gondoltuk először, aztán rájöttünk, hogy valójában mindegy a sorrend, de ne szaladjunk ennyire előre. Az ismerkedés tehát a Boxster S roadsterrel indult, s az időjárás is messzemenően támogatta, hogy természetesen lenyitott tetővel élvezzük a Porschézást. Előtte azonban – véletlenül – csukva maradt a tető, így kiderült, hogy a roadsterezés a Boxsterben tetőtől függetlenül is élvezetes. A motor hangja a sportkipufogó előadásában mindenképpen vérpezsdítő muzsikát szolgáltat a 350 lóerő útra juttatásához. Mindeközben a Boxsterben ülünk a legközelebb a talajhoz valamennyi Porsche közül, a tesztautó több mint határozott oldaltartást adó sport kagylóülései pedig még inkább élménnyé tették a kanyarvételeket. A mélyen húzódó keskeny utastérben hamar úgy éreztük, hogy ennél intenzívebb élményben aligha lehet részünk, pedig még csak a legkisebb Porschét próbáltuk.

Immár hazánkba is megérkezett az új Porsche 911 Carrera GTS

Az élményekkel teli Porsche-nap apropóját ezúttal a 450 lóerős 911 Carrera GTS hazai debütálása adta, bár egyéb újdonság is akadt még. Mindenesetre igazán örültünk annak, hogy ez az újdonság is nyitható tetős kivitelben érkezett a tesztparkba, hiszen a sportkipufogó kapcsolójának megnyomására hallható duruzsolás-morgás-durrogás kabrióban élvezhető leginkább. Ami azonnal észlelhető a Boxsterhez képest, az egyrészt a magasabb üléspozíció. Másrészt az, hogy ez az ízig-vérig sportkocsi, amit immár bő fél évszázada 911-ként ismer a világ, még GTS kivitelében is kényelmes. Sőt, nem csak ez, hanem valójában a Boxster sem kíván kompromisszumot használójától – ha már sikerült behuppanni a mélyre helyezett ülésekbe. Az egész tesztnap legnagyobb felismerése volt számunkra, hogy a frenetikus kanyarsebességek ellenére, amelyek elérhetők ezekkel az autókkal, valójában egyik sem kényelmetlen, még rossz utakon sem. Alapbeállításaival a 911 Carrera GTS is kényelmes utazóautó, korántsem tolakodó, ám annál kellemesebb hanggal, s csupán a Sport feliratú kapcsolók megnyomásával változik a helyzet.

Lehengerlő és brutálisan erős a Porsche 911 Turbo S

A 911 Turbo S üléseiben helyet foglalva aztán persze megint kiderült, hogy igazából nem csak a Sport feliratú gombok megnyomásával lehet megvadítani egy Porschét. Ehhez ugyanis néhány optikai módosítás is elég, hiszen csupán a Turbo S visszapillantó tükreibe pillantva is felszökik az adrenalin, a hatalmas hátsó sárvédőkön tátongó légbeömlők láttán. Anélkül, hogy a motor járna. Az indítás viszont megint rátesz egy lapáttal a hangyák rendeződésére a gatyában, pedig továbbra is áll az autó. Nagyobb gázadásra aztán elszabadul a pokol, gyengébb idegzetűek egyszerűen ki se próbálják az 580 lóerős ördögfiókát. Néhány előzés után arra jutottunk, hogy tulajdonképpen komolyabb autóvezető-képzés nélkül nem szabadna a kormánykerék mögé engedni mindenkit, akinek érvényes B-kategóriás jogosítványa van. A Turbo S egy vadállat, amellyel tudni kell bánni, hogy igazán baráti kapcsolatba kerüljünk vele. Amíg a GTS vérpezsdítően morog, addig a Turbo S ordít és bömböl – Sport állásban, a sportkipufogó minden tudásának aktiválásával. A legérdekesebb viszont az, hogy közvetlenül a 911 Turbo S után szándékosan visszaülve a Boxster S-be, az így sem érződött „kevésnek”. Ugyanis teljesen más élményt ad a két autó. Mindegyik tipikusan Porschés, mindegyik fantasztikus, de mégis más. Ezt egyszerűen ki kell próbálni, át kell élni.

Nagyon sokoldalú, a legsportosabb luxusautó az új Porsche Panamera

Miután a 911 Turbo S-ből visszaültünk a Boxster S-be, következett a Panamera Turbo. Nagy ugrás a márka legkisebbjéből a zászlóshajó vezetőülésébe huppanni, mégis „otthon éreztük” magunkat. Ám míg a Boxsterben igazán közel kerülünk a mellettünk ülőhöz, addig a Panamerában szinte külön lakosztályban utazik mind a négy utas. Érdekes módon a szélvédőn kitekintve is jól érzékelhető a hatalmas gépháztető, ami szintén hozzátesz az új Panamera magával ragadó hangulatához. Bemutatása óta ez a típus sem került még a kezeink közé, így legalább akkora érdeklődéssel próbáltuk, mint a 911 GTS-t. Röviden, lenyűgözött. Kényelem szempontjából mindegy, hogy hol ülünk, mert ugyanaz fogad mindenhol, elöl és hátul egyaránt. A komfort és a luxus olyan elegyét nyújtja az új Panamera, amely sehol máshol nem párosul ilyen sportossággal. A vezetési élmény tekintetében ugyanis szinte egy 911-ben érezzük magunkat, bár alapbeállításait tekintve a Panamera messze a legkényelmesebb valamennyi Porsche közül. Még lágyan ringatózni is tud az úthullámokon, vagy ha kell, a Turbo felirathoz illő vehemenciával – és hangélménnyel – ragadja magával a hatalmas testet az 550 lóerő.

Egyszerre praktikus és élvezetes a Porsche Macan Turbo

A nap végére hagytuk a Macan Turbót, amelyben helyet foglalva már meg sem lepődtünk azon, hogy a legkevésbé sem tűnik SUV modellnek. Ez egyszerűen az egyik legpraktikusabb Porsche, amely 5 ülőhelye és tágas csomagtere ellenére ugyanúgy fantasztikusan élvezetes vezethetőséget nyújt, mint általában a Porschék. Persze magasabban ülünk benne, mint egy Boxsterben – vagy bármilyen más Porschéban – és nem megy úgy, mint a 911 Turbo S, teteje sem nyitható, mint a 911 Carrera GTS-é, és kevésbé kényelmes, mint a Panamera. Mégis hamisítatlan Porsche, s bizony akadt köztünk olyan, aki legszívesebben ezt vitte volna haza, és nem azért, mert a Cayenne most hiányzott a mezőnyből. A Porsche viszont nem feledkezett meg nagyobbik SUV típusáról sem. Olyannyira nem, hogy – számos más újdonság mellett – még ebben az évben valószínűleg hazánkba is eljut a Cayenne következő nemzedéke. Amint lehet, arról is beszámolunk majd.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.