Középen a legjobb

Nem véletlenül zengenek ódákat a középmotoros járművekről, akik már vezették őket. A Porsche palettáján már többször felbukkantak ilyen járművek és jelenleg is van ilyen felépítésű autó, a 718 típuscsalád képében. Mostani bejegyzésünkben áttekintjük a múltat, felidézzük a legjobb középmotoros Porsche sportautókat. 

Sokakat meglepett, amikor bemutatták a 2017-es 911 RSR versenyautót a hátsó tengely elé szerelt boxermotorral. Pedig a Porsche múltjában nem csak elvétve fordultak elő a középmotoros versenyautók. Bár a 911 rendkívüli eredményeket tudhat magáénak a versenypályákon, a középmotoros elődök sikereit sem tévesztették szem elől a mérnökök, talán ezért is merték meglépni a változtatást a 911 esetében.
Nézzük tehát a kezdetektől középmotoros zuffenhauseni autókat!
Már az 550 Spyder előtt is kísérleteztek a Porsche mérnökei középmotoros gépekkel, ám a trendteremtő mégis ez a típus volt. Az 550-es kimondottan versenycélokra épült, ám a maga idejében a közutakon is előszeretettel használták, hiszen alkalmassá tették arra is. A versenypályákon dominált, és büszkén viselte az „óriásgyilkos” nevet, hiszen a jóval erősebb versenyautókat is „megette reggelire”. http://www.porscheforever.hu/2015/03/oriasgyilkos/

Talán a legnagyobb hírverést James Dean csinálta a Porsche 550 Spydernek, ugyanis az 1950-es évek amerikai filmsztárja is vásárolt magának egyet

A 718 igazából az 550-es evolúciójaként lépett színre 1957-ben, tovább öregbítve az óriásgyilkos hírnevét. A frissítés után a jelenlegi Boxster/Cayman páros is megkapta ezt a számkombinációt a neve elé, ezzel is tisztelegve a neves előd előtt.

A felfrissített 718 Boxster az eredeti névadó mellett

A 904 Carrera GTS a betetőzése mindannak, amit az 550 elkezdett. Az utolsó négyhengeres Porsche-versenyautóként vonult be a történelembe. A kétliteres erőforrás 200 lóerős teljesítményt nyújtott, és folytatta az 550 által kikövezett utat, megmutatva az ellenfeleknek, hogy nem szükséges hatalmas motor a kitűnő eredményekhez. Manapság már hét számjegyű összegeket is elkérnek a fennmaradt példányokért!

A Porsche Múzeum is megőrzött belőle egy példányt a 904-ből

A 906 a 904-es utódjaként lépett színre, jelentős fejlesztések után. A 904-ben szolgáló négyhengeres boxermotort lecserélték egy hathengeres boxerre, amellyel 1966-ban a híres Le Mans-i 24 órás versenyen az előkelő negyedik helyen végeztek.

A legendás Targa Florio versenyen is szerepelt a 906

Szintén a hatvanas években halmozta a sikereket a 908. A hosszú hátsó résszel épült Coupe és a rövidebb Spyder is sokszor borsot tört akkoriban a Porschénál még jóval nevesebb nagy gyártók, például a Ford és a Ferrari orra alá. Egészen 1981-ig versenyeztek aktívan a típussal.

A sárkányölő

Le Mans-ban a 917 hozta meg az áttörést. A Porsche ezzel a típussal győzte meg a kételkedőket, és győzte le a legnagyobb ellenfeleket, megalapozva egy olyan dominanciát a híres 24 órás versenyen, amely végül a legeredményesebb márkává tette a Porschét Le Mans-ban. A 12 hengeres boxermotorral először 1970-ben aratott diadalt a Porsche.

Le Mans is behódolt neki!

A 917-es program után újabb nagyszabású projektbe fogtak zuffenhausenben, hiszen beköszöntött a turbófeltöltés korszaka. A 917 még egy hatalmas, 12 hengeres boxermotorral szerepelt, az utódjaként érkező 936-ban viszont már hathengeres turbós boxert alkalmaztak, amely a 930 Turbo utcai változatából vándorolt a versenypályákra. A méretében kicsi, ám erejében hatalmas motorral és a 936-os versenyautóval három győzelmet arattak Le Mans-ban.

A 936 formája is szokatlanabbá vált a mélyreható szabályváltozások miatt

Az 1980-as években szintén sikerült legyőzhetetlen versenyautókat alkotni. A 956 és 962 típusokat a márka legnagyszerűbb versenyautói között említhetjük. Motorjuk a 936-ból ismerős hathengeres boxeren alapult, a karosszéria pedig a kor legmodernebb tervezési filozófiája alapján készült, kiaknázva az akkoriban alkalmazni kezdett leszorítóerő növelő megoldásokat Bernoulli-törvénye alapján.

A 855 kilogrammos versenyautót a 936-ból megörökölt hathengeres boxermotor mozgatta a maga 620 lóerejével

És akkor el is érkeztünk a Porsche öt legfontosabb típusának egyikéhez, a Boxsterhez. Mondhatni mentőövként funkcionált, hiszen a bemutatásakor épp hullámvölgyben tengődő Porsche a nagyszerű értékesítési számok hatására rövid időn belül fényesebb jövő elé nézett. Ráadásul manapság is a Porsche egyik legélvezetesebb alkotásának tartják a Boxstert.

Gyorsan népszerűvé vált a Boxster első generációja

Visszakanyarodva a versenypályákra a 911 GT1 emlékeztet talán a legerősebben arra, hogy nem szabad meglepődni az olyan változtatásokon, mint amit az új 911 RSR esetében láttunk. Az 1990-es évek végén született versenyautó nevében ugyan szerepel a 911 és a külsején is felfedezhetők hasonlóságok, a lemezek alatt azonban nem közösködik vele. Középmotorja a 962 erőforrásának leszármazottja. A versenypályákon kívül pedig a Porsche egyik legvadabb utcai autójaként ismerhetjük, hiszen homologizációs céllal legyártottak belőle néhány közúti darabot.

Ezen a képen jól látszik, hogy nem sok köze van a GT1-nek a 911-hez

Amikor a Boxster, a 996-os kódjelű 911 és a Cayenne egyenesbe hozta a márkát, a Porsche mérnökei végre újra elereszthették a fantáziájukat, hogy megalkossanak valami igazán különlegeset. Habár a Cayenne fejlesztése keresztbe tett egy új Le Mans-i prototípus kifejlesztésének, így a versenyautó nem jutott el a pályákig, a motorját fel tudták használni a világ egyik legőrültebb utcai sportautójához: megszületett a Carrera GT!

A gyűjtők nagy kedvence

Ugyanakkor a Porsche nem mondott le teljesen a prototípus tervezésről, így később megszületett az RS Spyder. Ez a versenyautó nem tartozik a márka legismertebbjei közé, pedig lenyűgöző. Az LMP2 szabályok szerint épült gép jelentős sikereket ért el az USA-ban és Európában is, olyan nagynevű csapatoknál, mint a Team Penske.

Sascha Maassen és Romain Duma 2008-ban a világ egyik legjobb versenyhelyszínén, a Road Amerika pályán

És ezzel szép lassan megérkezünk a jelenbe. A 918 Spydert csak néhány éve mutatták be, ám a limitált példányszámú szupersportautót gyorsan elkapkodták a rajongók és a gyűjtők. A 887 lóerő rendszerteljesítményű hibridben egy V8-as benzinmotor dolgozik két villanymotor támogatásával.

A Nordschleife egyik királya

Ha a múlt nagyszerű versenyautóit megemlítettük, akkor nem illik szó nélkül elmenni a 919 Hybrid mellett sem, amely tovább fényesíti a Porsche Le Mans-i hírnevét. Az Audi dominanciáját megtörő hibridben is középre szerelték a különleges erőforrást. Ez a versenyautó 2015 óta legyőzhetetlen!

Vajon meddig marad még vele a Porsche Le Mans-ban?

Végül említsük meg a Porsche Cayman GT4 sportautót, amely sokak szerint maga a tökéletes Porsche. A Cayman karosszériája a 911 Carrera S motorját, a 3,8 literes hathengeres boxert rejti, miközben a futómű néhány alkatrésze a 911 GT3-ból származik. Mindez a hatfokozatú manuális sebességváltóval ötvözve valóban a világ egyik legélvezetesebb autóját eredményezi.

Clubsport változat is létezik aGT4-ből, kimondottan a versenyezni vágyók számára


Kíváncsiak vagyunk, hogy a rajongók melyik középmotoros Porschét tartják a kedvencüknek. Várjuk a kommentek között a véleményeket!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.