Magas sportautó?

Bemutatták a Porsche Cayenne harmadik generációját, amely minden eddiginél jobban hasonlít a sportautó-ikonhoz, a 911-hez. A folytatásból kiderül, hogy milyen tulajdonságok teszik sportossá az új szabadidő-járművet.

Hosszabb, tágasabb mégis könnyebb az új Cayenne, ráadásul a formavilágán is csak óvatosan módosítottak. A jól bevált recepten ne változtass, csak finomíts! Szemből a lökhárító nagyobb hűtőmaszkja láttatja szélesebbnek az autót, a fényszórók rajzolata viszont rendkívül hasonlít a leköszönő modelléhez. A tengelytávolság változatlan maradt (2895 mm), viszont a karosszéria megnyúlt 63 milliméterrel így már 4,918 méter hosszú. A tetővonal viszont kilenc milliméterre alacsonyabb, ami szintén hozzájárul a sportautós dizájnhoz.

Minden Cayenne modellhez alapáron járnak a LED-technológiás fényszórók. Extraként rendelhető a Porsche Dynamic Light System (PDLS), amely többek között a kanyarfényt is tartalmazza. A legfejlettebb viszont az új LED-Mátrix fényszóró a PDLS Plus funkcióval. Ebben a változatban fényszórónként 84 darab különállóan is működő fénydióda található, amelyek többek között vakításmentes távolsági fényt eredményeznek

Hátul már jelentősebb a változás. A Panamera hátsójára emlékeztető, háromdimenziós grafikával ellátott és vízszintes LED-fénycsíkkal kiegészített hátsó lámpák rendkívül jól mutatnak. Csakúgy, mint a szintén háromdimenziós hatású Porsche felirat.

A csomagtér mérete 770 liter, ami jelentős, egészen pontosan 100 literes növekedést jelent

Érdekes újdonság – és ez az egyik olyan megoldás, amellyel bizonyíthatóan közelebb került a sportautókhoz – az eltérő szélességű gumiabroncsok alkalmazása. Tehát hátul szélesebbek a kerekek, mint elöl, hasonlóan a komoly sportautókhoz. Sőt, már 21 colos könnyűfém keréktárcsák is rendelhetők hozzá.

Az eltérő szélességű kerekek hozzájárulnak a stabilitás növekedéséhez

Az új Cayenne két változatban elérhető a bemutató után. Az alapváltozat háromliteres, hathengeres turbómotorja 340 lóerővel mozgatja a SUV-ot, a Cayenne S 2,9 literes V6-os biturbó motorja pedig 440 lovas. Már az alapmodell is villámgyors, hiszen 6,2 másodperc alatt eléri a 100 kilométer/órát álló helyzetből (Sport Chrono csomaggal 5,9 s), az erősebb motorral pedig elég 5,2 másodperc hozzá (Sport Chrono csomaggal 4,9 s). A végsebességek tekintetében az előbbi 245 kilométer/órára az erősebb változat pedig 265 kilométer/órára képes.

Az aktív futóművet a Porsche 4D-Chassis Control integrált futómű-szabályozó folyamatosan figyeli és szinkronizálja

Természetesen a futómű is új fejlesztés, ráadásul a Cayenne kínálatában most először jelenik meg a hátsókerék-kormányzás. A háromkamrás légrugózás fokozza a sportosságot és a komfortot, továbbá az opció megrendelésével terepezéskor az elődhöz hasonlóan megemelhető a hasmagasság. A sportos stílusú vezetőket szolgálja az opcionális Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) karosszéria-oldaldőlést szabályozó rendszer is, amely immár nem hidraulikus, hanem elektromechanikus technológiát használ. Ez gyorsabb reakciókat eredményez a rendszer részéről, továbbá fokozott kényelemet jelent az utasok számára. A sportos menetteljesítményhez hibátlan fékek dukálnak és a Porsche ebben is újat alkotott. A PSCB-fék (Porsche Surface Coated Brake) igazi világújdonság. A féktárcsákat volfrám-karbid bevonattal látták el, amely növeli a súrlódási együtthatót és csökkenti a kopást, valamint a fékpor mennyiségét. Az új technikájú fékek optikailag könnyen felismerhetők, ugyanis a féknyergek fehér fényezést kapnak és a féktárcsák felülete a fékrendszer bejáratását követően különösen fényessé válik. Természetesen a csúcsot továbbra is az opcionális PCCD kerámia fékrendszer jelenti.

A PSCB kizárólag 20- vagy 21-colos kerekekkel együtt rendelhető

Szintén most debütál a Cayenne felszereltségi tételei között a Sport Chrono csomaghoz járó üzemmódválasztó a kormánykeréken. A Normal, Sport és Sport Plus beállítások mellett a vezető egyedileg konfigurált üzemmódot is választhat, és természetesen kedvenc gombunk, a Sport Response sem maradt ki. Megnyomása után azonnal teljesítmény-orientált módra kapcsol át a motor és a váltóvezérlés. A Sport Chrono csomag része még a PSM Sport funkció is, amelynek köszönhetően a vezető teljes mértékben ki tudja használni a Cayenne-ben rejlő teljes menetdinamikai potenciált.

Sport Response: 20 másodperc vadulás

És ezzel még közel sincs vége, továbbra is tudunk még olyan Cayenne tulajdonságokat sorolni, amelyek azt mutatják, hogy a sportautók lebegtek a tervezők szemei előtt, amikor megalkották. Az egyik legfontosabb: a lehető legkisebb tömeg. Akárcsak a 911 és a Panamera esetében, a Cayenne karosszériája is a könnyűfémek és acél kombinálásával készül. Sőt, a padlólemez, és szinte az összes futómű alkatrész is könnyűfém. Ezen a téren is meg tudunk jelölni egy igazi technológiai csemegét, méghozzá a lítium-vas-polimer indítóakkumulátort, ami önmagában tíz kilogrammos tömegcsökkenést eredményez. Mindezen megoldásoknak köszönhetően a Cayenne üres tömege 55 kilogrammal csökkent az elődhöz képest (2040 kilogrammról 1985 kilogrammra) annak ellenére, hogy az alapfelszereltség sokkal bőségesebb.

Bőven leadott a kilókból

Az utastér is halad a korral. Beülve a Porsche Communication Managment 12,3 col átmérőjű, Full-HD felbontású színes érintőképernyője uralja a „látképet”. Ezen keresztül rengeteg digitális funkció kezelhető, akár hangvezérléssel is. Az új kialakítású középkonzolon néhány funkció nyomógombot kapott, míg a többit az okostelefonokéhoz hasonlító érintőfelületen lehet kezelni. Ezek a virtuális gombok akusztikus és haptikus visszajelzést adnak, amikor megnyomják őket.

Akár hat különálló vezetői profil is létrehozható a PCM segítségével. A profilok az utastérrel, a világítással, a menetprogramokkal és az asszisztens rendszerekkel kapcsolatos beállításokat is eltárolják

A vezető előtt a jellegeztes, analóg fordulatszámmérő áll a középpontban, mellette pedig a két darab hét colos, Full-HD felbontású képernyő látható. Ezek mutatják a többi menetadatot, illetve információt. A megjelenített tartalmakat a vezető a többfunkciós kormánykerékről tudja kiválasztani. Az új Cayenne olyan vezetői segédrendszereket kínál, mint például a hőkamerával működő éjjellátó asszisztens, a sávváltás-segéd, a táblafelismerő funkciót is magában foglaló sávtartó asszisztens, a torlódás-asszisztens, a ParkAssist parkolást segítő rendszer 360-fokos kamerával, valamint a távolságtartó tempomatot is tartalmazó Porsche InnoDrive.

Az új Cayenne mindig online: a szériában járó, integrált LTE-képes SIM-kártya révén rendelkezésre állnak a kibővített Connect Plus szolgáltatások, így többek között az opcionális álló helyzeti fűtés is programozható távolról, egy okostelefon segítségével

Persze minden sportautós vonás ellenére a Cayenne mégiscsak egy szabadidő-autó, tehát elvárható tőle, hogy a terepen is magabiztosan mozogjon. És ebben sem okoz csalódást! A programozható Offroad üzemmód-választóval a talaj függvényében négy beállítás között lehet válogatni. Ezek a „sár”, a „sóder”, a „homok” és a „sziklás”. A rendszer a kiválasztott helyzethez hangolja a hajtásláncot, a futóműveket és a differenciálzárakat. Az összes Cayenne-ben a Porsche aktív összkerékhajtása dolgozik. Emellett a Porsche Traction Management (PTM) a vonóerő elosztását teljes egészében képes változtatni a két tengely között. Az új nyolcfokozatú Tiptronic S automatikus sebességváltónak köszönhetően a kapcsolási idők lerövidültek, a rövidebb áttételezésű alsóbb fokozatok pedig egyaránt jó szolgálatot tesznek terepezés közben és a dinamikus haladáskor is. Továbbá egy speciálisan ehhez az autóhoz kifejlesztett Offroad Precision App alkalmazás kínál lehetőséget a terepezős kirándulások részletes dokumentálására. Így az elkészített videófelvételek alapján a kalandorok javítani tudják terepezési képességeiket.


Az új Porsche Cayenne harmadik generációja már megrendelhető a Porsche Centrum Budapest márkakereskedésben. Magyarországi alapára bruttó 79 858 euró, a Cayenne S pedig bruttó 98 146 euróért vihető haza.
Végezetül következzen egy látványos kedvcsináló videó az új Cayenne-ről:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.