Hiányozni fognak!

Kik vagy mik is fognak hiányozni? Hát a benzinmotorok! A Porsche Driving Experience flottával túrázva fel-felvillant ez a gondolat a fejünkben az élménydús autózás közben.

Természetesen semmi esetre sem állnánk a haladás útjába. A felvázolt jövőkép alapján egy szebb világ köszönthet ránk, ha csökken az autók okozta környezeti terhelés, legyen az zaj, vagy kémiai eredetű. A Porsche az élen kíván járni a fenntartható jövő kialakításában, ezért hamarosan minden típusából készül majd hibrid változat, a távolabbi jövőben pedig érkeznek a teljesen elektromos járművei. Ám, amikor az ember egy 911 Turbo S-ben ülve átkapcsolja az üzemmódválasztó gombot Sport Plus módba, és a motor máris magasabb fordulatszámon várja a gázpedál mélyebbre nyomását, na, akkor önző gondolatok kezdenek kavarogni a fejében!
Nem, ezt az élményt nem veszíthetjük el!

580 lóerő! Senki ne feledje el, hogy ez óriási felelősség is

Persze az említett 911 Turbo S, ahogy már korábban is megírtuk, egy igazi fenevad, már-már versenyautónak tekinthető, a képességei mindenképp pályát kívánnak (és nem autó-, hanem versenypályát)! A dobogókői túrával ellentétben Etyek és Alcsútdoboz között jóval viseletesebb az aszfalt. Telis-tele toldásokkal, foldásokkal, egyenetlenségekkel. Ezek az útviszonyok többet árultak el a Porsche típusainak futóművéről. Ilyenkor a sportautó sokkal sportautósabbnak tűnik (sokkal több a visszajelzés, többet kell dolgozni a kormánykerékkel, jobban ráz az autó). A luxuslimuzin Panamera pedig hatványozottabb dicséretet érdemel a kényelme miatt. Úgy nyeli el az úthibákat, mintha azok nem is léteznének.

A vezetőt is jobban megdolgoztatják a rossz minőségű utak

A 911 Turbo S kőkemény hangolású futóműve és a precíz kormányszerkezete az út minden egyes milliméterét közvetítik a testünkhöz. Nem csak a kezeinkkel érezzük az autót, hanem minden egyes porcikánkkal. Ezt pedig az összes sportos vérmérsékletű vezető imádja! Eggyé válunk az autóval és minden egyes fordulóban keressük a kanyarcsúcspontot, hogy a lehető legtökéletesebben vegyük be, miközben a mosolyt nem lehet letörölni az arcunkról. Főleg ha előtte a Sport Chrono Package üzemmódválasztóján megnyomjuk a Sport Response gombot az induláskor. Ekkor a fordulatszám megugrik, várva, hogy kilőjünk, és az ércesen morgó erőforrás hangjának nem is lehet ellenállni. Jön a padlógáz és vele érkezik a brutális gyorsulás. A levegő szó szerint beszorul a tüdőnkbe és kóstolót kapunk abból, hogy milyen érzés versenyzőnek lenni.

Vigyázz, kész, rajt!

Az élményben hasznos társ a PDK-sebességváltó, amelyhez a kormánykerék mögötti kapcsolófülek is járnak. Mindegy, hogy átvesszük-e az irányítást vagy a váltóra bízzuk magunkat, a versenyautós érzet nem csökken. Számunkra igazából nem hiányzott a manuális mód, gyorsaság szempontjából sokkal okosabb nálunk a szerkezet.

A GTS-ben is válthatunk a kormány mögötti fülekkel

A 911 GTS Cabriolet esetében még élvezetesebb az automatikára bízni a váltást és gondtalanul élvezni a nyitott tetős suhanást. Optimális választásnak tűnik a GTS, akár kupé, akár kabrió kivitelben, hiszen a 450 lóerővel is képes azonnal versenyautóként viselkedni, ha akarjuk, és a mindennapi közlekedésben talán kényelmesebb, mint az 580 lóerős, kiélezett Turbo S.

Kabriót vagy kupét választanánk? Még mi sem tudtuk eldönteni végleg

A 718 Boxter S pedig még mindig a világ egyik legélvezetesebb roadstere, bár a motorját középen hordja. Ám pont ettől olyan intenzív az élmény! Ott dübörög szorosan a hátunk mögött a négy henger, szinte egy ütemre a szívünkkel. Rendkívül kényelmes a kétüléses Boxster, kicsit szűkebb a 911-nél, de ettől csak fokozottabban úgy érezzük, hogy egy „úri szabó” kimondottan a mi méreteinkre tervezte. A túra idején csupán 15 Celsius fokot mutattak a hőmérők, ám ennek ellenére nem voltunk hajlandóak magunkra csukni a tetőt. Bár a fejünk búbja fázott, a nyakunk tájékán már nem éreztük a hideget (igen, nekünk a 15 Celsius fok már hideg) és még az országúton megengedett maximális sebességnél sem volt elviselhetetlen a huzat. Az ülésfűtés pedig alulról tette a dolgát, szóval a nyárutó vagy a kora ősz tökéletes kabriós időszak.

A Boxster S 350 lóerőt sorakoztat fel az élményautózáshoz

Érdekes teremtés a Panamera Turbo. Egy gombnyomásra vagy akár anélkül, szimplán a gázpedál határozott lenyomására sportautóvá válik, de benne ülve igazából nem kívánjuk, hogy akként viselkedjen. Tökéletes utazóautó, amelyben megszűnik létezni a külvilág. Csend és nyugalom honol az utastérben, semmi nem árulkodik arról, hogy egy 550 lóerős motor dolgozik az autó orrában. Sokan vonakodnak a zongoralakk díszítőelemek választásától, nekünk viszont kimondottan tetszett a Panamerában. A kifogástalan anyaghasználat és a friss dizájn, pillanatok alatt levett a lábunkról és ami még fontosabb: percek alatt otthonosan éreztük magunkat a rengeteg funkciót kínáló utastérben.

Sokkal jobban hasonlít a 911-re az új Panamera

Jelenleg ebben a Porsche típusban a legmodernebb az utasokat körülölelő „tér”. Szinte teljesen eltűntek a hagyományos gombok, helyettük érintés-érzékeny felületeken adhatjuk ki a parancsokat, és ebből a hátul helyet foglalók sem maradnak ki, hiszen a középkonzol hátranyúlik egy külön érintőképernyővel felszerelve. Nagyon kíváncsiak voltunk a Porsche Advanced Cockpit kijelzőire is, és nem kellett csalódnunk. A középre helyezett fordulatszámmérő analóg maradt, tőle jobbra és balra viszont 7 colos kijelzők juttatják közvetlenül a vezető látóterébe az információkat. Ez a vegyes megoldás kedvez a klasszikus kijelzőket kedvelőknek és a digitalizációt üdvözlőknek is.

A légbefúvó lamellái is elektromosan mozognak az érintésérzékeny csúszka vezérletével

Ha valaki nem kedveli a szabadidő-autókat, elég néhány kilométernyit vezetnie a Porsche Macant és máris megváltozik a véleménye. Esetében nem csak egy marketing sallang, hogy sportautóként viselkedik. Hitetlenkedve álltunk előtte, vagyis ültünk benne már a Pilisben is, és ez a helyzet máig nem változott. Az autó ötvözi magában a szabadidő-autók, a sportautók és mondhatjuk, hogy akár az egyterűek legjobb tulajdonságait. Tágas és könnyen variálható utastér. Rendkívül dinamikus menetteljesítmények. Kényelmes vezetői pozíció. Jóval egy 911 fölé tornyosul, ami jobb rálátást enged a forgalomra vagy a tájra, ennek ellenére a kanyarokban fikarcnyit sem érezni, hogy egy SUV-ban ülünk. Ha szabadon választhatnánk a Porsche palettájáról egy a mindennapi használatra szánt autót, biztos, hogy a Macan lenne a legesélyesebb a voksunkra. Persze nem feltétlenül a 440 lóerős Turbo Performance Package változattal, mert a Macan esetében is már-már egy versenyautó kvalitásaival rendelkezik. Megelégednénk a GTS modellel is.

A tesztnap tanulsága: a Turbo felirat egy Porsche hátulján arról tanúskodik, hogy egy álcázott versenyautó áll előttünk

Egyetlen hiányzónk volt, az új Cayenne, amelyeknek az első példányai csak az év végén érkeznek Magyarországra. Ha igazak az előzetes hírek és a nagy szabadidő-autót valóban a 911 és a Macan viselkedéséhez hasonlóan hangolták a mérnökök, akkor óriási sikerre számíthat a típus. Amiből persze eddig sem szenvedett hiányt, ugyanis az európai eladások felét a Cayenne adta. Amíg ő hiányzik a palettáról, a Panamera tölti ki az űrt – az eladási számok alapján igencsak sikeresen.

Melyiket válasszuk?

És, hogy mire számíthatunk a jövőben? A fentebb már vázolt elektromos forradalomra, de aggódni két okból sem kell. Egyrészt még évtizedekbe telik az átállás, másrészt biztosak vagyunk benne, hogy a tisztán elektromos hajtású Porsche sportautók is hatalmas élményt nyújtanak majd. Kicsit másképp, de az emberi szervezetre mindig serkentően hat a sebesség, még akkor is, ha az érzékszerveink közül a fülünk kevesebb impulzust kap.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.