Lezárult egy korszak

Sikert sikerre halmozott a Porsche, amióta visszatért a Hosszútávú Világbajnokságra, ám egyszer minden véget ér. Szerencsére nem a sikeresség, csupán a jelenlét a WEC versenyein. Nézzük végig lépésről lépésre a Porsche visszatérésének és szárnyalásának fontosabb momentumait!

Szomorkodni nem érdemes a Porsche kivonulásán, hiszen nem ül sokáig a babérjain a márka. A következő cél, a korszellemnek megfelelően a Formula E bajnokság megnyerése, illetve néhány pletyka alapján más nagy durranásra is számíthatunk még, de erre még később visszatérünk. Természetesen a 911 RSR versenyautóval megmarad a GT-program is, úgyhogy igazából a Porsche jelenléte nem teljesen szűnik meg a WEC-ben. Most viszont nézzük meg, hogyan haladt a prototípus program a 2011-es első lépésektől kezdve, amikor hat emberrel elindult a csapat felépítése.

A kezdetek kezdetén

Egy évvel később, 2012-ben már bejelentették az első két versenyzőt Timo Bernhard és Romain Dumas személyében, miközben felépült a műhely és egy irodaépület. Ezután egy újabb év telt el, amíg először megpillanthattuk az első 919 Hybrid versenyautót a weissachi tesztpályán gurulni. Akkor Timo Bernhard ült a kormánykerék mögött. Utána következett a többi teszt más pályákon, különböző országokban. A csapat minden téren keményen készült már a versenyzésre, például 1053 alkalommal gyakorolták a kerékcserét, a versenyzőcserét és a tankolást az említett tesztek során. Ekkor már hivatalosan is csatlakozott négy új versenyző: Neel Jani, Mark Webber, Brendon Hartley, akik a formula autók világából érkeztek, illetve Marc Lieb, aki viszont már tapasztalt túraautó és GT-versenyzőként ülhetett a prototípusba. Fritz Enzinger vezetése alatt 230 főre bővült a csapat teljes létszáma. A technikai igazgató posztját Alexander Hitzinger kapta, míg csapatfőnöknek Andreas Seidlt választották.

Álcázott Porsche 919 Hybrid a portugáliai teszten 2013-ban

2014 februárjában véglegesítették a versenyzők beosztását. Kialakult a két trió: Bernhard/Hartley/Webber és Dumas/Jani/Lieb. Március 4-én, a Genfi Autószalonon mutatták be az LMP1-es versenyautót a 919 Hybridet, illetve az aktuális 911 RSR gépet is.

Egymás mellett a Porsche 911 RSR és a 919 Hybrid versenyautó

2014. április 20-án a rajongók legnagyobb örömére egy dobogós helyezéssel debütált a csapat. Silverstone-ban a Bernhard/Hartley/Webber trió autóját a harmadik helyen intették le a hatórás verseny végén.
Május 2-án pedig az első pole pozíciót is megszerezte a Jani/Lieb páros a szezon második versenyén Belgiumban (Spa-Francorchamps).

Timo Bernhard, Brendon Hartley és Mark Webber versenyautója 2014-ben Silverstone-ban

Június közepén (2014.06.15.) elérkezett a legjobban várt esemény, a Le Mans-i 24 órás verseny. Bár a csapat mind a két autójával zseniálisan szerepelt, több probléma is hátráltatta őket. A 20-as rajtszámú versenyautóval sokáig vezették a versenyt, végül azonban, amikor Mark Webber épp a második helyen haladt, egy motorhiba megfosztotta őket a jó eredménytől. A 14-es rajtszámú csapat a 11. helyen ért célba, miután kétórás kényszerpihenőt töltöttek a garázsban a sebességváltóval bíbelődve.

Pillanatkép a 2014-es Le Mans-i 24 órás versenyről. Romain Dumas, Neel Jani és Marc Lieb 919 Hybridje

Októberben (2014.10.12.) a japán versenyen az első alkalommal került a csapat neve mögé a leggyorsabb versenykör, amelyet Webber szállított.
Novemberben pedig már mind a két autó legénysége dobogóra állhatott Bahreinben. A Dumas/Jani/Lieb trió a második helyen végzett, a Bernhard/Hartley/Webber alakulat előtt.

Romain Dumas, Neel Jani és Marc Lieb versenyautója a 2014-es kínai versenyen

Még ugyanebben a hónapban (2014. 11.25.) bejelentették, hogy 2015-ben három autót is beneveznek a Le Mans-i 24 órásra. Igazi meglepetésként a Formula 1-ben szereplő Nico Hülkenberget is leigazolták a nagy megmérettetéshez, illetve a belgiumi versenyre is.
November 29-én először sikerül kisajátítani az első rajtsort. Brazíliában a Bernhard/Webber páros futotta kvalifikációs köröknek köszönhetően indulhattak az élről. Ekkor már a negyedik pole pozíciónál tartott a csapat.
Ám a 919 Hybrid első győzelmét a Dumas/Jani/Lieb hármassal érték el, szintén az interlagosi pályán. Webber sajnos hatalmasat bukott fél órával a verseny vége előtt, de szerencsére sértetlenül szállt ki a rommá tört versenyautóból. Összesen tehát hat dobogós helyet szerzett debütáló szezonjában a Porsche LMP1-es részlege.

Texasban egy fotó erejéig összeállt mind a 12 gyár versenyző

Még 2014 decemberében (15-én) pályára gurult a 2015-ös versenyautó Weissachban, a kormánykerék mögött Marc Liebbel.
2015. február 2-án jelentették be, hogy a harmadik autót Earl Bamber és Nick Tandy vezetheti Hülkenberg mellett. Az új 919 Hybrid versenyautót azonban csak március 26-án mutatták be a Paul Ricard versenypályán.

Teszten a 2015-ös Porsche 919 Hybrid Bahreinben

Az új szezon ígéretesen indult a csapat számára. Silverstone-ban (2015.04.12.) kisajátították az első rajtsort. A Bernhard/Hartley/Webber trió indulhatott az élről, azonban ők kiestek, viszont a Dumas/Jani/Lieb alakulat megmentette a mundér becsületét egy második hellyel.
Május 2-án aztán eljött az első pillanat, amikor három Porsche 919 Hybrid is pályára lépett. És egyből el is foglalták az első három rajthelyet! Ismét a Bernhard/Hartley/Webber trió indulhatott az élről. Ők a harmadik helyen fejezték be a versenyt a Dumas/Jani/Lieb hármas előtt, az újonc Bamber/Hülkenberg/Tandy alakulat pedig a hatodik pozícióban végzett.

A harmadik LMP1-es Porsche. Nico Hülkenberg, Earl Bamber és Nick Tandy vezette a 19-es rajtszámú 919 Hybridet. A helyszín Spa-Francorcahmps 2015-ben

Június 10-én újra Le Mans-ban írt sporttörténelmet a márka, ugyanis az első időmérőn két 919 Hybrid is megdöntötte az akkor már hét éve fennálló kvalifikációs rekordot. Jani préselt ki az autóból egy 3:16,887-es időt.
Június 14-én pedig az újoncok megszerezték a Porsche 17. összetett Le Mans-i győzelmét! A pillanatot a Bernhard/Hartley/Webber trió tette még varázslatosabbá a második helyen célba érve. Ezzel a negyedik kettős győzelmet jegyezhette fel a Le Mans-i történetében a Porsche 1971, 1987 és 1998 után. A Dumas/Jani/Lieb hármas az ötödik helyen végzett, így összességében a Porsche átvette a vezetést a gyártók versenyében.

A 2015-ös Le Mans-i 24 órás versenyen három különböző színű 919 Hybrid állt rajthoz

A következő kettős győzelemre augusztus 30-ig kellett várni. Akkor a Nürburgringen a Bernhard/Hartley/Webber alkotta csapat utasította maga mögé a Dumas/Jani/Lieb triót.
Szeptember 19-én Austinban újra a Bernhard/Hartley/Webber trió nyert a második helyről rajtolva.
Egy hónappal később (2015. 10.11.) a kíméletlen időjárás nehezítette japán versenyen összejött a harmadik kettős győzelem. A Bernhard/Hartley/Webber trió elöl, Dumas/Jani/Lieb pedig mögöttük. Ekkor már kezdett megmutatkozni a Porsche dominanciája, hiszen a versenyzők tabelláján is átvették a vezetést.
Egyetlen futammal a szezon vége előtt a Porsche bebiztosította a bajnoki címet a gyártók között a szezonbeli negyedik győzelemmel, amelyet a Bernhard/Hartley/Webber trió szállított Kínában. Persze ehhez azért kellett a Dumas/Jani/Lieb hármas is, akik bejöttek a második helyre.
A bahreini szezonzáróról felemás érzésekkel távozhatott a Porsche. A Dumas/Jani/Lieb trió végre megszerezte első 2015-ös győzelmét, azonban a Bernhard/Hartley/Webber hármas elbukta a pilóták bajnoki címét. A 13 pontos előny sem volt elég, ugyanis a verseny folyamán hosszú időre a garázsban ragadtak egy műszaki probléma miatt. Öröm az ürömben, hogy a szezon összes versenyén egy Porsche 919 Hybrid rajtolhatott az élről. Márpedig ez nagyon jó jelnek számított a jövőre nézve.

Pilótacsere előtti pillanatok Texasban a 2015-ös versenyen

2016. március 23-án bemutatták a 919 Hybrid továbbfejlesztett változatát a Paul Ricard versenypályán. A versenyzők frontján nem történt változás.
Április 17-én a szezonnyitón Dumas, Jani és Lieb a második helyen ért célba, viszont a másik alakulatot megviccelte Silverstone. Pontosabban egy lekörözött versenyző, akivel Hartley ütközött és csúnyán összetörte az LMP1-es Porschét.

Belgiumban aztán megint elmaradt a győzelem. Dumas, Jani és Lieb a második helyről indulva ugyanott végzett, míg Bernhard, Hartley és Webber a pole pozíciót nem tudta győzelemre váltani. Ötödikként látták meg a kockás zászlót, bár Hartley a verseny leggyorsabb körét azért megfutotta szépítés gyanánt.
A júniusi Le Mans-i verseny drámaian alakult, mégis a Porsche 18. összetett győzelmével zárult. Dumas, Jani és Lieb az utolsó pillanatban szerezte meg a győzelmet, miután a Toyota versenyautója megadta magát az utolsó körben.
Július 24-én a Nürburgringen megismételték a győzelmet, viszont most a Le Mans-ban 13. helyen végző Bernhard, Hartley és Webber alkotta trió állhatott a dobogó tetejére.
Szeptember harmadikánFerdinand Porsche születésének napján – a felújított mexikóvárosi pályán is győzelmet ünnepelhetett a Porsche a Bernhard/Hartley/Webber triónak köszönhetően. Sajnos a másik hármas eltaktikázta magát a gumiválasztással a változó időjárási körülmények között, illetve megint meggyűlt a bajuk a lekörözöttekkel. Éppen ezért csak a negyedik helyen értek célba, de még így is megőrizték bajnoki első helyüket.

Timo Bernhard, Brendon Hartley és Mark Webber autója a 2016-os mexikói versenyen

Szeptember 17-én Austinban (Texas) trópusi hőség fogadta a mezőnyt, ám a Porsche ismét diadalmaskodott. A Bernhard/Hartley/Webber trió immár sorozatban a harmadik győzelmet aratta a szezon során. Dumas, Jani és Lieb megint a negyedik helyen gurult célba, de még mindig a tabella élén állva várhatták a következő versenyt.
Október 16-án Fujiban végre újra az első rajtsorban láthattuk a 919 Hybridet, igaz csak a második helyen. És nem is sikerült előrébb végezni, leintéskor csak a harmadik helyen haladt a Bernhard/Hartley/Webber trió. Emlékezetes marad a versenyhétvége Mark Webber bejelentéséről, hiszen az ausztrál ekkor tette hivatalossá visszavonulását. Szerencsére a Porsche nagyköveteként továbbra is megörvendeztet minket humoros és látványos felbukkanásaival.

Mark Webber (bal oldalon) utolsó éve aktív versenyzőként a 2016-os volt

November 6-án tökéletes napot zárt Kínában a Porsche. Bernhard, Hartley és Webber rajt-cél győzelmet aratott. Hartley a verseny leggyorsabb körét is megfutotta. Dumas, Jani és Lieb ugyan csak a negyedik helyen értek célba, ám a Porsche így is bebiztosította sorozatban második bajnoki címét a gyártók között.
Az évet pedig november 19-én koronázták meg, amikor Bahreinben a Dumas/Jani/Lieb trió bebiztosította a versenyzők közötti bajnoki címet.
December 3-án aztán megérkezett a változás szele. Az 1-es rajtszámú autót Neel Jani, Andre Lotterer és Nick Tandy örökölte meg, míg a 2-es rajtszámút Timo Bernhard, Brendon Hartley és Earl Bamber (aki Tandy mellett szintén a gyári csapat neveltje).

Bajnokok a bahreini naplementében. Dumas, Jani és Lieb a 2016-os győztesek

2017. március 31-én bemutatták a továbbfejlesztett 919 Hybrid versenyautót Monzában.
Április 16-án elkezdődött a szezon, ám a Porsche kompromisszumra kényszerült az aero-csomagok terén, amelyek számát egy új szabály lecsökkentette. Nagy-Britanniában és Belgiumban a Le Mans-i karosszériával indultak. Silverstone-ban egy második és egy harmadik hely azért így is összejött. Spa viszont már macerásabban alakult. A Bamber/Bernhard/Hartley trió egy lassú defekt miatt szenvedett időveszteséget, ám még így is szép eredménnyel zártak, hiszen beértek harmadikként. Jani, Lotterer és Tandy viszont rosszul jött ki a teljes körös sárga szakaszokból és pont lecsúszott a dobogóról.
A júniusi Le Mans-i megmérettetésen bár rezgett a léc – mert egy 65 perces javításra a garázsba gurult a Bamber/Bernhard/Hartley trió autója – mégis sikerült megszerezni a 19. összetett győzelmet. A szerelés után az 54. helyről küzdötték vissza magukat az első helyre! A másik alakulat sajnos feladta küzdelmet vasárnap délelőtt 11 órakor műszaki hiba miatt.

Brendon Hartley, Timo Bernhard és Earl Bamber örül a 2017-es Le Mans-i győzelemnek

Július 16-án immár sorozatban harmadik alkalommal győztek a Nürburgringen is a 919 Hybriddel. Ráadásul most kettős győzelmet ünnepelhettek, hiszen a Bamber/Bernhard/Hartley hármas mögött a csapat másik autójával a Jani/Lotterer/Tandy trió ért célba.
Szeptember 3-án, a mexikói versenyen megismételték ezt a domináns szereplést. Kisajátították az első rajtsort és kettős győzelemmel zártak. Elöl a Bamber/Bernhard/Hartley, mögöttük a Jani/Lotterer/Tandy trió.
A szeptember 16-án következő texasi fordulón már úgy tűnt a Toyota elvesztette minden reményét. Hiába küzdöttek keményen, újra Porsche kettős győzelemmel zárult a hétvége. De most fordult a kocka és a Jani/Lotterer/Tandy trio végzett az élen.

Az 1-es rajtszám a bajnokok ismertetőjele

Hazai pályán visszavágott a Toyota. Október 10-én az esős és ködös Fujiban kettős győzelmet arattak, míg a Porsche csak a harmadik és a negyedik helyet tudta megkaparintani.
Azonban november 5-én, már az utolsó előtti versenyen a Porsche újra megvédte bajnoki címeit. A gyártók és a pilóták (Bamber/Bernhard/Hartley) versenyében egyaránt.
Ugyan ekkor már tudtuk, hogy a Porsche kiszáll a WEC-bajnokságból, az eredmények láttán, büszkén tekinthetnek vissza a rajongók az elmúlt évekre.
Összesen 33 versenyen indult a csapat 2014 óta, amelyből 17-et megnyert, köztük hetet dupla diadallal. 19 alkalommal szerezték meg az első rajthelyet. 12-szer futották meg a verseny leggyorsabb körét, és hat világbajnoki címet szereztek (3 pilóta és 3 gyártói). Az eddigi Le Mans-i szerepléseket tekintve pedig már húsz összetett győzelemnél tart a márka

A Le Mans-i győzelmek évszámai: 1964, 1969, 1970, 1971, 1976, 1978, 1979, 1982, 1983, 1984, 1985, 1986

Felmerül a kérdés: Hogyan tovább? Nos, a bevezetőben már említett Formula E jelenlét borítékolható. Viszont folyamatosan lázban tartja a világot a Formula 1-es szereplés lehetősége is. A Porsche egyelőre cáfolja a belépésről szóló pletykákat, azonban nem tagadja, hogy új V6-os motort fejlesztenek a versenyrészlegen. Márpedig jelen állás szerint a Formula 1 új motorformulája is megmarad a V6-os hengerelrendezésnél 2020 után. A többit a rajongók fantáziájára bízzuk.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.