Daytonai évforduló

Hétvégén újra harcba száll a győzelemért a Porsche a legendás daytonai 24 órás versenyen!

Szárnyalnak az eladások, gyarapodik a rajongók száma, ám egy kis szomorúság is vegyül az örömbe, hiszen a Le Mans-i projekt leállásával szinte nem maradt olyan csúcskategória, ahol a Porsche gyárilag képviseltetné magát. Kivétel az IMSA égisze alatt működű WeatherTech Championship, egyszerűbben fogalmazva az egyesült sportautó bajnokság. Ez az USA legrangosabb sportautó szériája, amelynek szezonnyitója a legendás daytonai 24 órás verseny. A Porsche természetesen itt is letette már a névjegyét, nem is akárhogy!

A jelenleg WeatherTech Championship néven futó bajnokság az egykori American Le Mans Series és a Grand-Am versenysorozatok egyesüléséből jött létre

Idén különleges évfordulót ünnepelhetünk, hiszen pontosan 50 éve szerezte a márka az első győzelmét Daytonában, amelyet még 22 követett! Akkor Vic Elford, Jochen Neerpasch, Rolf Stommelen, Jo Siffert és Hans Herrmann vezette győzelemre a Porsche 907 LH versenyautót.

Azok a régi szép idők

Idén 56. alkalommal rendezik meg a futamot. Lényegében a motorsport szezon kezdetét jelzi a daytonai 24 órás, habár néhány éve már Dubajban is rendeznek egy 24 órás versenyt év elején, ám az egyelőre meg sem közelíti rangban (és hírértékben) a daytonai megmérettetést. Szóval január utolsó hétvégéjén újra láthatjuk a középmotoros 911 RSR versenyautókat, ahogy a GTLM géposztályban küzdenek a győzelemért.

Idén a Formula 1-ből átruccanó Fernando Alonso valószínűleg megtriplázza a verseny iránti érdeklődést. Ez természetesen a Porsche számára is pozitívum, annak ellenére, hogy a spanyol versenyző nem náluk indul

Érdemes egy kicsit elgondolkodni, miért is olyan legendás a daytonai verseny és a pálya. A legutóbbi blogposztunkban Indianapolist neveztük az autósport egyik legnagyobb szentélyének, ám ugyanezt elmondhatjuk a Daytona International Speedwayről is. A sportautó versenyeken a belső vonalvezetését használják, az angol szójátékkal élve a roval pályát (a road és az oval szavak összemosása). Persze még így is tartalmazza a 31 fokos szögben döntött kanyart, amelyen óriási élmény átszáguldani és igazi kuriózumnak számít a sportautó versenyek világában. Emellett a Le Mans-i után valószínűleg ez a legismertebb 24 órás futam. Idén 50 autó „kergeti” majd egymást az 5,7 kilométeres pályán, igencsak rövid a közúti szakaszokat is tartalmazó Le Mans-hoz képest. Ám a népszerűségének egyik titka pontosan ebben rejlik. Jól belátható az egész terület, az akció pedig non-stop zajlik, hiszen a nagyszámú mezőny egyszerűen nem tud elszakadni egymástól. Utánozhatatlan ennek a versenynek a hangulata!

Az európai nézők számára kuriózum az oválívet is magában foglaló vonalvezetés

Természetesen ezen a versenyen is indulnak prototípusok (Daytona Prototype International), ám a Porsche csak a GT-kategóriákban képviselteti magát. Gyári csapatot pedig csak a „nagyok” között indít, két 510 lóerős 911 RSR versenygéppel, amelyek tavaly debütáltak és természetesen 2018-ra továbbfejlesztették őket. Emellett a 911 GT3 R is feltűnik majd a pályán a GTD géposztályban, ám ezeket nem gyári csapatok indítják. Viszont a partnercsapatokhoz beültetik a gyári versenyzőket!

500 lóerős a GT3 R is

Nézzük is meg a pilótafelállásokat! A GTLM kategória két Porsche 911 RSR versenygépe stílusosan a 911-es és 912-es rajtszámot viseli. Előbbit Patrick Pilet, a Le Mans-i győztes Nick Tandy, illetve Frédéric Makowiecki vezeti, utóbbit pedig a kétszeres Le Mans-i győztes Earl Bamber, valamint Laurens Vanthoor és Gianmaria Bruni. A GTD kategóriában három partnercsapat indul a Porsche 911 GT3 R versenyautóval. Név szerint: a Manthey Racing, a Wright Motorsports és a Park Place Motorsports. A Manthey csapatnál Sven Müller és Matteo Cairoli a Porsche delegált, a Wright Motorsportsnál Patrick Long, Mathieu Jaminet és Christina Nielsen, míg a Park Place Motorsportsnál csak Jörg Bergmeister.

Brutálisan jól néz ki hátulról a 911 RSR versenyautó!

A Porsche eddigi sikerei impozánsak. Egyetlen más gyártó sem tudhat maga mögött ilyen eredményes múltat Daytonában! A már említett 22 összetett győzelem mellett 77 alkalommal ünnepelhettek kategóriaelsőséget a Porsche versenyautóját választó csapatok. Legutóbb például tavaly a GTD kategóriában nyert Michael Christensen és csapata a 911 GT3 R versenygéppel. A márka legsikeresebb daytonai versenyzője viszont Hurley Haywood, aki öt alkalommal (1973, 1975, 1977, 1979 és 1991) nyert összetettben, illetve egyszer (1972) csak a kategóriájában.
Mire számíthatunk idén? A cél természetesen a győzelem, de ez nem lesz könnyű feladat egyik kategóriában sem. Huszonnégy óra alatt bármi megtörténhet, ám ezért is szeretjük a megbízhatósági versenyeket. A hétvégére borús időt jósolnak, bár kicsi az esély az esőre. A GTLM kategóriában összesen kilenc autó küzd egymás ellen a GTD-ben pedig 21. A prototípusokkal együtt összesen 50 autó köröz majd a pályán! Mi pedig drukkoljunk együtt a Porsche versenyzőinek! Lentebb megtalálható a hétvége időterve a hazai órához igazítva. Feltüntettük a betétfutam, a Continental Tire SportsCar Challenge időpontjait is, hiszen ott is indulnak Porsche versenyautók. Jó szórakozást kívánunk!

Elméletileg az Eurosport1 televízió csatorna közvetíti a verseny első óráját, illetve az utolsó kettőt is. Emellett a széria honlapján is (IMSA TV www.imsa.com) folyamatosan követhető a verseny

A daytonai 24 órás időterve:

Csütörtök (jan. 25.)
15:20-16:20 WeatherTech Championship (WTC) 1. edzés
17:40-17:55 CTSCC 3. edzés
18:05-18:40 CTSCC kvali
19:40-20:40 WTC 2. edzés
21:55-23:00 WTC kvali
00:30-02:00 WTC 3. edzés (villanyfényes)

Péntek (jan. 26.)
15:40-16:40 WTC 4. edzés
19:00-23:00 CTSCC FUTAM

Szombat (jan. 27.)
20:40-WTC daytonai 24 órás RAJT

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.