Szuperautók ásza

A hazai Porsche rajongók körében is a 959 az egyik legnépszerűbb típus az idősebbek közül. Most mindenkinek kedvezünk, akiknek valóban a szíve csücske a 959-es. Persze igazából minden autórajongónak javasoljuk, hogy üljön le a képernyő elé, lazítson és élvezze a múlt század egyik legnagyszerűbb sportautójáról készült videót!

Megelőzte a korát a 959, ebben szerintünk mindenki egyetért velünk. Amellett, hogy a márka egyik legjobban sikerült típusa, sajnos rendkívül ritka is. Szóval, ha valaki élőben találkozik vele, hálát adhat az égieknek. Viszont a Petrolicious csapatának köszönhetően a virtuális térben bármikor gyönyörködhetünk benne, miközben a méltán híres Canepa restauráló műhely feje, Bruce Canepa mesél az autó kacifántos amerikai hódításáról. Az USA-ban eredetileg nem forgalmazták, pontosabban nem forgalmazhatták a szigorú szabályok miatt.
A Porsche ugyanis nem volt hajlandó az ilyenkor szokásos négy autót az amerikai törésteszteket végző National Highway Traffic Safety Administration, röviden NHTSA-nak átadni. A Porsche döntése érthető, hiszen a kézzel készült szupersportkocsi minden példánya az eladási ár kétszeresébe került a gyártónak. Az addigra elkészült 30 darab Egyesült Államokra specifikált 959-ből csupán egy múzeumi példány maradhatott az Újvilágban, a többit Európában értékesítették.
Canepa azonban hozzájutott egy példányhoz és természetesen hazaszállíttatta Kaliforniába. Az utakra ugyan nem mehetett vele, de nagyon szerette volna használni is, ha már ott pihent a garázsában. Ezért erősen törte a fejét kollégáival együtt, hogyan legalizálhatnák hazájukban a típust. A gondolatokat tettek követték és addig járt a washingtoni döntéshozók nyakára, amíg egy törvénymódosítással lehetővé tették, hogy Kaliforniában legálisan vezethessék a tulajdonosaik.
Szépen hangzik, de meg kell említenünk, hogy a történet másik aspektusa szerint a Bill Clinton regnálása idején született „Show or Display” törvényhez a Microsoft alapítói Bill Gates és Paul Allen is nagyban hozzájárultak. Mindketten vásároltak egy-egy 959-est, de forgalomba helyezés és örömautózás helyett rájuk is 10 év porosodás várt a san francisco-i Vámhivatalban. Az IT guruk nyomására aztán 1999-ben a washingtoni döntéshozók zöld utat adtak a törvényjavaslatnak, ezáltal más az USA-ban sohasem forgalmazott különlegesség előtt is megnyílt a kiskapu. Nem tisztünk pálcát törni senki felett, hiszen a 959-es amerikai legalizációjáról annyi legenda kering a köztudatban, hogy önmagában kitenne egy tanulmányt. Annyit bizonyossággal állíthatunk: a 959-es itt is úttörő volt. Mítikus autó, mítikus történet.
Végül pedig hallhatunk még egy érdekességet a Porsche történelméről. Az 1980-as években a márka a 911-es nyugdíjazását tervezte. Orrmotoros járművekkel képzelték el ugyanis a jövőt Zuffenhausenben. Canepa elmeséli, mennyire frusztrálta őt ez a jövőkép. Hiszen a Porsche DNS-ébe szorosan beépült már a 911, egyszerűen nem tűnhet el a színről. Szerencsére a 959 megmutatta, hogy mekkora potenciál rejlik még a farmotoros sportautókban, így lényegében a 959-est tekinthetjük a 911 megmentőjének is. Jó szórakozást kívánunk a videóhoz!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.