Az elektron atléta

Miközben a világ az új Porsche 911 GT3 RS bemutatkozására fókuszált, addig Weissach mérnökei, csendben elkészültek a Mission E Cross Turismo tanulmányautóval. A Cross Utility Vehicle (CUV), a manapság egyre divatosabb Crossover kategória kiemelkedő képviselője lesz, ha hasonló formában kerül gyártásba. Erre van is esély, hiszen a 88. Genfi Autószalonra a Porsche egy teljesen működőképes tanulmányt prezentált.

Végy egy Panamera Sport Turismo-t, tégy hozzá csipet Mission E-t, extra adag hasmagasságot, és máris kész a Cross Turismo

A tanulmányt profilból a Porsche történetében már régóta alkalmazott, sportosan lejtő tetővonal, a „Flyline“ határozza meg. Nem a véletlen műve tehát, ha erről a részről rögtön a Panamera jut az ember eszébe. Ha a Mission E-re úgy tekintünk, mint a Panamera utódjára, akkor a Cross Turismo, a jövő elektromos hajtású Panamera Sport Turismo változata. Magasságuk (1,42 méter) közel azonos, 4,95 méteres hosszával azonban, jó tíz centiméterrel rövidebb, mint az egy éve bemutatott sportkombi. Ez az egyik oka annak, hogy az 1,99 méter széles Cross Utility Vehicle sokkal zömökebbnek hat. A helytakarékos elektromos hajtásnak (a villanymotorok elől és hátul is közel kerültek a tengelyhez) köszönhetően legalább annyi, vagy talán picit több hely is marad benne az utasoknak és csomagoknak, mint a Panamerában. Elölről az alacsony csomagtérfedelet határoló, magas sárvédő miatt felsejlik a szemlélőben a 911 sziluettje, de tagadhatatlan, hogy a 2015-ben bemutatott Mission E vonalai erőteljesebben visszaköszönnek.

Különleges az Air Curtain és E Matrix-LED fényszóró összhangja

Az orr kialakítását markánsan meghatározzák a Porsche által Air Curtain névvel illetett függőleges légbeömlők. Az újdonság örökölte a Mission E Matrix-LED fényszóróit, amelyeknél a márkára jellemző négypontos nappali menetvilágítás elemei keskeny háromdimenziós üvegtestekké alakultak. E mellett a mérnökök a Porsche X-Sight névre keresztelt nagyteljesítményű távolsági fényt is integrálták a fényszóróba.
Hátul, teljes szélességben végigfut egy fénycsík, melynek fehéren világító Porsche feliratát, háromdimenziós burkolat alá bújtatott üvegbetűk adják. Töltés közben, a Porsche felirat ’E’ betűje pulzál, és a burkolatok mögött életre kelnek az energiafolyamot szemléltető fényimpulzusok. A kiugró kilincsek ennyi innovatív formai megoldás láttán már csak kedves figyelmességnek hatnak.

A karosszéria hátsó traktusa is dinamikus

A Mission E tanulmánnyal közös platform nem merült ki a külsőségekben, a koncepcióautók osztoznak a hajtásláncon is. Ennek megfelelően a menetteljesítmények nem egy marcona külsejű terepjáró szintjét hozzák (amin egyébként 275/40 R 20-as AT terepgumik feszülnek), hanem egy vérbeli Porsche sportautóét.

Ami a képen nem látható: a végsebesség 250 kilométer/óra, mindössze 4 perc alatt pedig 100 kilométerre elegendő áramot tudunk „tankolni”

Ezek a paraméterek, bármelyik modern sportautó becsületére válnának, csakhogy a Cross Turismo azokhoz képest egy guruló svájci bicska. A tervezők azt tartották szem előtt, hogy a mai aktív életvitelt folytató emberek már nem akarnak kompromisszumokat kötni és lemondani a térkínálatról, valamint a vezetési élményről. Ezt a gordiuszi csomót vágta át a Porsche legfrissebb tanulmányautójával. Ha arra van szükség sportautó, a szerpentinek királya, viszont ha 4 személy és csomagjaik kényelemes célba juttatása a feladat, azt is elegánsan megoldja a Cross Turismo. Ráadásul olyan csendben, mint amilyen csak a hajnali roráté előtt van a Soissons-i székesegyházban, hiszen a hangszigetelésre külön figyeltek a mérnökök.

Könnyű terepen nagy segítség, hogy az adaptív légrugózás 50 millimétert tud emelni a hasmagasságon

A két állandó-mágneses szinkronmotor, együttes teljesítménye meghaladja a 600 lóerőt (440 kilowatt), emellett a tartós teljesítmény páratlan az elektromos autók kategóriájában: több egymást követő, maximális gyorsulás is teljesítményvesztés nélkül kivitelezhető!
A Porsche Torque Vectoring rendszer automatikusan elosztja a forgatónyomatékot az egyes kerekek között, ezáltal mindig kihasználja az adott útfelületen elérhető legnagyobb tapadást és maximás gyorsulást biztosít. A padlólemezbe rejtett lítiumion akkumulátorok jóvoltából, annyira alacsonyra került a súlypont, hogy azt belsőégésű erőforrással lehetetlen reprodukálni. Az összkerék-kormányzás szintén hozzájárul az agilis és stabil irányíthatósághoz, az adaptív légrugózás pedig nem csak a kényelmet szolgálja. A Panamera különböző változataiban már megismert elektromechanikus aktív dőlésszabályozás (Porsche Dynamic Chassis Control – PDCC) természetesen a tanulmányjárműben is megtalálható, ennek köszönhetően nagy sebességgel abszolvált kanyarokban sem dől meg érezhetően a karosszéria.

Akár indukciós, vezeték nélküli töltésre is van lehetőség

A 800 voltos elektromos rendszer lítiumion akkupakkja, indukciós elven, hagyományos töltőállomásról, illetve a Porsche napelemekkel táplált otthoni energiatároló rendszeréről is tölthető. Ráadásul – ahogy korábban már említettük – gyorstöltésre is alkalmas, 15 perc alatt – az NEDC ciklus szerint – 400 kilométerre elegendő elektront tudunk elraktározni.

A gyönyörű üvegbetűk „E” eleme, töltés közben pulzál

A belső teret vizsgálva először a szélvédőtől a hátsó ajtóig futó, üveg panorámatető tűnik föl, amely még tágasabbnak érezteti, az amúgy sem szűk utasteret. Az indirekt fények játéka, a különleges felületek, formák és anyagok alkalmazása mind a belső tér semmi máshoz nem hasonlítható, különleges hangulatát hivatottak erősíteni. A sportos kagylóülések világító „Porsche” feliratot kaptak. A lehajtható hátsó ülések háttámlái síalagúttal rendelkeznek, helyet biztosítva síléceknek, vagy más hosszú tárgyaknak.

Innovatív, a hosszú tárgyak szállítását lehetővé tevő háttámla

Ha pedig már a csomagtér felé kalandozunk, érdemes megemlíteni a nagyméretű tárgyak biztonságos rögzítésére szolgáló, állítható és kivehető hevedereket. A rugalmasan variálható belső térnek, az innovatív csomagtér megoldásoknak köszönhetően a Cross Turismo a szörfdeszkától az elektromos kerékpárig, bármit képes biztonságosan elszállítani.

A gyönyörű középkonzol

Az innovatív kijelző és az újragondolt kezelőfelület a Mission E Cross Turismo egyik legkülönlegesebb megoldása. Az intuitív működtetést és a tökéletes tájékoztatást a látótérhez optimalizált kijelzők biztosítják. Az új hálózatba kapcsolt megoldásoknak köszönhetően a jármű tökéletesen beépül digitális életvitelünkbe.
A Porsche hagyományaihoz hűen, a központi kijelző alapállapotban három virtuális, körműszert foglal magába, ezek a Porsche Connect, a teljesítmény-hajtáslánc-energiafolyam és a Sport Chrono funkciók adatait jelenítik meg. Az Eye-Tracking-System a belső visszapillantó tükörben lévő kamera segítségével figyeli a szemmozgást, és azt a műszert nagyítja fel, helyezi középre, amelyikre éppen rápillantott a vezető. Bizonyos funkciók működtetése okos, érintésérzékeny felületekkel történik a kormánykerékről.
Ezzel együtt az anyósülésen sem praktikus a tükröződő napszemüveg viselése, hiszen a jármű ezen az oldalon is képes lelkünk tükréből kiolvasni kívánságainkat. A média, navigáció, klímabeállítás, valamint a kontaktlista vezérlését is végezheti az utas, egy előtte található érintőképernyő segítségével.

Majdnem mindent érintőpaneleken keresztül kezelünk

A vezető szintén kapott egy nagyméretű érintőpanelt, ami szinte már magától értetődik. A többi, kisebb érintőképernyő alkalmazása azonban újszerű. Ezek a multifunkciós ablakvezérlő egységnél – itt találjuk az ülések állításának lehetőségét is –, valamint a műszerfal bal és jobb oldalán lévő, lamellamentes légbeömlőknél találhatóak. Ezeken ujjunkat balról jobbra húzva növelhetjük a például a levegőbefúvás erősségét. A „Smart-Cabin”, okos beltér szemlélet az ilyen funkcióknak köszönhetően rendkívül leegyszerűsíti a használatot.

Utunkat a magunkkal hozott biciklivel is folytathatjuk

Kiszállva sem kell búcsút mondanunk járművünknek, számos információhoz és beállításhoz férhetünk hozzá: a klímaberendezéstől a navigációig, szinte az összes beállítási lehetőség rendelkezésünkre áll, csupán egy tablet, okostelefon vagy okosóra szükséges hozzá.
A „DestinationsApp” a Porsche egyéni utaskísérője. A Porsche Connect már most több, mint húsz digitális szolgáltatást és alkalmazást állít szolgálatunkba, a Cross Turismo segítségével pedig megízlelhetjük, hogy a közeljövőben milyen kiszolgálást kaphatunk autónktól. Az app segítségével kényelmesen és gyorsan megtervezhetjük a hétvégi kiruccanás összes részletét. Ha elbizonytalanodnánk, hogy merre menjünk, a „digitális utaskísérő” – hogy ihletet adjon – úti célokat is felsorol. A szállásfoglalás az útvonaltervezés az ellátás és a szükséges sportfelszerelések listája mind–mind könnyen összeállítható. Az is lehetséges, hogy az útvonalhoz igazítsuk járművünk futóművet, odaillő muzsikát, vagy épp belsőtér-világítást válasszunk. Ezzel minden bizonnyal a modern Casanovák kedvence lesz a Porsche Mission E Cross Turismo!

Utunkat, telefonon is megtervezhetjük

A Mission E Cross Turismo bemutató videója:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.