Boxermeccs

A hang világnapjának ünnepére öt legendás Porsche orgánuma versenyez egymással. Közülük hárman boxer, ketten pedig V elrendezéssel születtek, van közöttük levegő- és vízhűtéses, négy és tízhengeres egyaránt. Lássuk ki viszi el a pálmát az igazán színes paletta tagjai közül!

Szicíliában is meghajtották a Porsche Múzeum 911 Carrera RS 2.7 versenyautóját

Ahogy már megszokhatták hátulról haladunk előre, persze ilyen mezőnyben nincsenek vesztesek. Az 1972-ben bemutatott Porsche 911 Carrera RS 2.7 létrejöttét annak köszönhetjük, hogy a Porsche nyerni akart a Group 4 Special Grand Touring Car kategóriában. A mindössze fél év alatt létrehozott RS az F sorozatra épült és az első alkalommal alkalmazott hátsó légterelő miatt „Entenbürzel“ kacsafar „becenévvel” illették. A 2,4 literes, léghűtéses, hathengeres 190 lóerős boxermotort 2,7 literre fúrták, teljesítményét pedig feltornázták 210 lóerőre. Mai szemmel nem tűnik soknak, de bőven elég volt, hogy a „Leichtbau” kivitelben 975 kilós, kétüléses, puritán legendát 5,8 másodperc alatt röptesse százra, vagy egészen 245 kilométer/óráig. Könnyedén felpörgött 7000-ig, de nem szokványos egy versenymotornál, hogy normálbenzinnel is megelégedett. Hallgassuk!

Az 550 Spyder az 1954-s Carrera Panamericana verseny abszolút harmadik és kategória első helyezését szerezte meg

Már megint egy 550 Spyder – tehetnék fel joggal a kérdést. Igen, a sors úgy hozta, hogy három héten belül harmadik alkalommal találkozunk az 550 kilogrammos, középmotoros versenyautóval, de ez is mutatja, hogy a Porsche számára mennyire fontos, megkerülhetetlen modellről van szó. A 1,5 literes, négyhengeres, léghűtéses Typ 547 Fuhrmann – de a királytengelyes vezérlés miatt Königswellenmotornak is nevezett – kezdetben 110, majd 135 lóerős boxermotor hosszú időre meghatározta a motorfejlesztés irányát. A csupán 100 kilogrammos versenymotor több ötletét a mai napig használja a Porsche! Ugye önök is kíváncsiak, hogy mit hallgatott Umberto Maglioli az 1956-os Targa Florio versenyen 7 óra 54 perc 52 másodpercen keresztül?

Még csak hároméves, máris nyugdíjas! A Porsche nem csak versenypályán diktálja a tempót

A dobogós helyet a nemrég nyugdíjazott 911 GT3 RS (Typ 991.1) szerezte meg. A 4,0 literes, hathengeres, vízhűtéses, kereken 500 lóerős MA1.75 nevű boxermotor 3,3 másodperc alatt katapultálja százra a GT3 RS-t, ha a pilótának nem fogy el a mersze, akkor meg sem áll 310 kilométer/óráig. Jöjjön az 1–6–2–4–3–5 gyújtási sorrend muzsikája!

A non plus ultra szupersportautó! Amíg az előző mondatot leírtam már 200 kilométer/órával száguldana a 918 Spyder (7,2 másodperc!)

A győzteshez legközelebb a 918 Spyder került. A 918 példányban napvilágot látott szupersportautónál kevés szokványos megoldást találnánk, ha keresnénk, de nem tesszük, hiszen Ő így tökéletes. Csapjunk a közepébe: három(!) erőforrása van! A 4,6 literes, vízhűtéses, V8-as, 608 lóerős benzinmotor a legideálisabb helyre: középre került. Egy 129 lóerős szinkronmotor az első, egy másik 156 lóerős pedig a hátsótengelyt hajtja. Az összteljesítmény 887 lóerő, a legnagyobb forgatónyomaték 1280 newtonméter! Gyorsulása 2,6 másodperc száz kilométer/órára, végsebessége 345 kilométer/óra, ha ezen tulajdonságok egyikét sem használjuk, akkor szélcsendben megtehetünk száz kilométert 3,0 liter Super Plus benzinnel! A villanymotorok némák maradnak, de füleljünk csak a „vényócasra”!

Walter Röhrl munkahelye! A futómű finomhangolását végzi

Ilyen erős mezőnyben bizonyára mindenkit érdekel ki tudta elhozni a serleget!? A Carrera GT (Typ 980)! Mondhatnánk, hogy utódóm az elődöm, hiszen a Carrera GT tekinthető a 918 Spyder szellemi elődjének. A középre, hosszában beépített, 5,7 literes, V10-es, 612 lóerős motort eredetileg egy Le Mans-i prototípusba szánták, de amikor a majdnem elkészült versenyautó fejlesztését leállították, motorját, vázát és egyes technikai elemeit felhasználták a Carrera GT szupersportautónál. Az első teljes mértékben szénszál-erősítésű műanyagból álló önhordó vázszerkezettel ellátott sorozatgyártású autó fejlesztésében Walter Röhrl is fontos szerepet vállalt. Neki köszönhető többek között a futómű finomhangolása, amit a Nürburgringi versenypálya hírhedt 20,832 kilométeres Nordschleife szakaszán végzett. Most pedig hallgassuk meg annak a tüzes, V10-es motornak a dörgését, amiben 28 liter hűtőfolyadék küzd a digattyúk leolvadása ellen, sikerrel!

Tekerjék fel a hangerőt, velőtrázó kisfilm következik!

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.