Dream Team

Tizenegy évet a kor leggyorsabb raliautóiban összezárva töltöttek. Végigcsinálták a rali csúcspontjának számító bálványozott, de félelmetes B csoportos időket. Az 53 közös világbajnoki futamból, tizenhármat megnyertek, négyszer a Monte-Carlo-ralit, közben szereztek két világbajnoki címet. A német Dream Team, Walter Röhrl és Christian Geistdörfer mégis most indult először együtt a Mille Miglián.

Pedig a legendás páros karaktere nem is különbözhetne egymástól jobban. Amíg a keményfejű Röhrl az igazságtalanság legkisebb jelére a német ábécé összes betűjére mond egy szitokszót – amit saját bevallása szerint legalább száz méterről is hallani lehet – addig a diplomatikus Geistdörfer belül forrong és egy megfontolt megoldáson dolgozik. Joggal kérdezhetnénk, hogy akkor mi köti össze őket? A feltétel nélküli bizalom a másikban, amiről Christian így vélekedett: „A versenyautóban kölcsönösen egymásra bíztuk az életünket”.

Walter Röhrl és Christian Geistdörfer nagy hangsúlyt fektetnek a verseny előtti precíz előkészítésre

Geistdörfer ötször, míg a szeptemberben versenysportkarrierjének ötvenedik esztendejét ünneplő Röhrl eddig egyszer vett részt a 1000 Miglián. Arra a kérdésre, hogy mit várnak az első közös ezermérföldestől, Röhrl leplezetlen örömmel, de a tőle megszokott, kicsit sorjás stílusban így felelt: „Hetvenévesnek kellett lennem ahhoz, hogy Christiannal keresztül guruljunk Olaszországon. Abban az országban versenyezhetünk, amit a legjobban szeretünk, nem utolsósorban azért, mert a taljánok hatalmas autóbolondok, imádják a Milléjüket.”
Enzo Ferrari egykor a világ legszebb autóversenyének titulálta az 1927 és 1957 között még vérre menő és a legkeményebb viadalnak számító Mille Migliát. Napjainkra a legtekintélyesebb veterán-ralivá szelídült, már nem az nyer, aki a leggyorsabb, hanem aki a több, mint nyolcvan időmérő és áthaladási ponton a legkevesebb büntetést gyűjti, a legpontosabban tudja az átlagsebességet tartani. Nem csak ez változott, amíg anno csúcssebeséghez közel repesztettek egy Brescia és Roma között elterülő „nyolcasban”, addig ma visszafogott tempóban autóznak négy napon keresztül az olasz csizma szárán kijelölt útvonalon. Christian: „Aktív korszakunkban gyakran háromszor hosszabb ralik voltak, mint a Mille Miglia. Az ezer mérföld tehát nem lesz számunkra igazi kihívás, az alacsony átlagsebesség tartása az egyenletességet vizsgáló szakaszokon, annál inkább.”

A siker alapja egy pontos itiner, erről így beszél Geistdörfer: „Az volt a feladatom, hogy problémás szituációk ki se tudjanak alakulni”

Egy gyönyörűen restaurált, nagyjából 100 lóerős Porsche 356 A 1500 GS Carrera Coupéval állnak rajthoz. A teljesen eredeti versenyautó még azokkal a főegységekkel rendelkezik, amivel 1956-ban elhagyta a gyárat! Walter első saját autója egy 75 lóerő nélküli – ugyanis motor nem volt benne – Porsche 356 B Coupé volt, amit 21 évesen szó szerint úgy koplalt össze magának. Ilyen kivitelt azonban, amivel most indultak, még az 1981 óta Porsche gyári pilótaként dolgozó Röhrl sem vezetett. Ennek megfelelően, óvatos tisztelettel nyúlt az ajtókilincshez, mielőtt 1,96 méteres korpuszát behajtogatta volna a kis kupéba. Amíg bent egyperces csendet tartott és barátkozott a munkahelyével, addig Christian – ahogy egy rendes navigátorhoz illik – négyszer körbefutotta a kis 356-ost. No, nem babonából, hanem hogy mindent ellenőrizni tudjon és Walternek „csak” a vezetéssel kelljen foglalkoznia.

A 230-as a holland Carel Godin de Beaufort autóversenyzőnek állít emléket, aki 1957-ben ezzel a rajtszámmal indult a Mille Miglián

„Csodásan tudunk együtt hallgatni” – mondta Röhrl, majd folytatta – „az autóban töltött tizenkét órából néha tíz percet sem beszélünk egymással. Christian egész idő alatt felolvas az itinerből, ha éppen nincs mit mondania, akkor jólesik csak az autót hallgatni”. Mai napig soha nem veszekedtek, és Geistdörfer az együtt töltött tizenegy év alatt, soha nem olvasta félre az itinert. „Mindig mondtam neki, hogy kétszer hibázhatsz a felolvasásban: az első lesz egyben az utolsó is” mondta hamiskás mosollyal a langaléta termete miatt a „Der Lange“ becenévre keresztelt ralivilágbajnok. Geistdörfer így válaszolt: „Navigátorként elsősorban nagy adag rettenthetetlenségre van szükséged és arra a megingathatatlan bizalomra, hogy melletted a kormányt markoló figura is túl akarja élni ezt az őrületet.” Kapcsolatukat mindketten barátságként élik meg, de a hűvös távolságtartás jellemzi, emiatt keveset tudnak egymás privát életéről. Navigátorának volt olyan magánéleti részlete, amit Röhrl, Christian közelmúltban megjelent önéletrajzából tudott meg.

„Karrierem legszebb élménye az első Monte győzelem volt 1980-ban”

Walter Röhrl – akit Niki Lauda elismerően úgy méltatott, hogy „egy zseni kerekeken” – saját bevallása szerint az extrém helyzetekben elért kimagasló eredményeit, nemcsak fotografikus memóriájának, hanem kondíciójának is köszönheti. Kétségtelen, hogy mindkettőre szüksége volt, amikor 1987-ben az anno még szilárd útburkolatot és orientációs pontokat nélkülöző Pikes Peak versenyen 10:47,85 perces idejével első alkalommal sikerült áttörnie a 11 perces álomhatárt. Röhrl utólag élete legveszélyesebb vállalkozásának tartja a rekordfutamot. A 71 éves aszkéta életviteléről ismert, egykor síoktatóként is tevékenykedő ralilegenda minden napját úszással kezdi, ha síelni támad kedve a felvonó helyett inkább felfut a pályán. Ezek után nem meglepő, hogy kólát vagy kávét sem fogyasztott még soha!

Elmesélünk három rövidke történetet, ami párosunkkal a ralisport csúcsának számító, legendás nyolcvanas években történt. Geistdörfer emlékei szerint az esti, ködös etapokon nem volt ritka, hogy a hátsó lámpák biztosítékát sztaniolpapírral megpreparálta, így verseny közben, becsatolt biztonsági öv mellett is ki tudta piszkálni, ezzel egycsapásra szertefoszlott a mögöttük jövök azon reménye, miszerint a legendás páros fénykontúrját követve, előre „lássák” a pálya vonalvezetését.
A hátsó lámpáknak nem, Röhrl kivételes memóriájának viszont nélkülözhetetlen szerep jutott 1980-ban a Portugál Ralin. Az Arganilból induló 42 kilométeres éjszakai gyorsaságin annyira sűrű köd trónolt, hogy a látótávolság 5 méter alá csökkent. Röhrl odaszólt navigátorának: „Geistdörfer, kösd be magad! Olyat fogok menni, hogy a többiek visszaadják a licenszüket.” A szót tett követte, azóta is rejtély, hogyan sikerült olyan szörnyű körülmények között a második helyezetthez képest 4:59 perccel előbb célba érniük. Eláruljuk, hogy a harmadik helyezetthez képest mekkora előnyt kovácsoltak? 30, azaz harminc percet, egy gyorsaságin, felfoghatatlan!

A Mille Miglia ralin nem volt szükség a hátsó lámpák preparálására

Az utolsó mókás, de korántsem veszélytelen esemény az 1983-as Monte Carlo Ralin történt. Az egyik időmérőnél egy rajongótól narancsokat kaptak, amiket Walter az ülése mögé pakolt. Ezek csak akkor jutottak eszébe, amikor egy fékezésnél a pedálok alá gurultak. Mindez a Le Moulinon és Antraigues közötti, húszperces gyorsaságin történt! Röhrl hét perc alatt összegyűjtötte őket és három másodperc előnnyel megnyerte a gyorsaságit. Vezetési stílusát így jellemezte: „Mindig keveset kormányoztam, ami a közönségnek nem volt annyira szórakoztató, de így gyorsabb voltam. Ez olyan, mint a síelésnél, nagyon látványos a sok porhó, de biztos nem az a legjobb vonalvezetés.

Biztonságra trenírozott szemünknek feldolgozhatatlan látvány nyújt, amikor még úgy rajzottak a nézők egy raliversenyen, mint szárított halon a legyek egy görög halászfaluban. Buboréként vették körbe a versenyautókat, az utolsó pillanatban ugráltak el a száguldó, 600 lóerős – teszteken nyaldosták az ezer lóerőt! –, B csoportos gépszörnyek elől, alighogy elment mellettük, máris kirohantak mögé az útra, feltéve, ha az elugrálós „versenyszámot” jó ritmusérzékkel teljesítették…! Rövidfilmünk ebből a mitikus időszakból származó, eredeti felvételekkel kecsegtet, továbbá elleshetünk pár trükköt Röhrl vezetéstechnikai repertoárjából. Csak a lábát figyeljék! No nem azért, mintha csalna, hanem mert olyan virtuozitással kezeli a pedálokat, hogy azt az egri bazilika kántora is megirigyelhetné. Jó szórakozást kívánunk!

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.