Az időszámítás kezdete

Napra pontosan 70 évvel ezelőtt, 1948. június 8-án engedélyezték az első Porsche névre keresztelt sportautó a 356 Nr. 1 Roadster forgalomba helyezését. A Porsche ennek tiszteletére elkészítette az ősmodell pontos mását. Jogosan kérdezhetnénk: miért volt erre szükség, amikor az eredeti ott áll a Porsche Múzeumban?! Bejegyzésünkből kiderül!

A háború végén a karintiai Gmündbe telepített Porsche konstrukciós tervezőiroda 1947 júliusában, Ferry Porsche irányítása alatt kezdett a gyári számozás szerinti Sport 356/1 modell tervezésébe. A sportautógyártás költséges „hobby”, ehhez hosszútávú anyagi fedezetre volt szükség, amit a Volkswagen gyár és Ferry Porsche között 1948-ban lefektetett megállapodás biztosított. A Volkswagen – a Porsche szabadalmak használatáért – minden elkészült Bogár után a „kitinpáncélos” bruttó listaárának 0,1 százalékát, körülbelül 5 német márkát adott a Porsche tervezőirodának. Egy évvel később 1 százalékra növelték a licenszdíjat. Ez a megállapodás teremtette meg az első sorozatgyártású modell a 356/2 anyagi feltételét, de térjünk vissza az ősmodellhez.

Az eredeti 356 Nr. 1 Roadster a Porsche Múzeumban

Az első- és hátsótengely, a kormánymű, a motor, a váltó, gyakorlatilag az összes főegység a Volkswagen Bogárból származott, vagy annak módosított változata volt. A Bogárban még 25 lóerős, léghűtéses, négyhengeres, 1,1 literes boxermotor az új hengerfejnek köszönhetően 35 lóerőt, két porlasztóval pedig már 40 lóerőt állított az 585 kilogramm saját tömeg ellenébe. A csúcssebessége 135 kilométer/óra, de letakart utasüléssel a 140-et is elérhette. A maga idejében kifejezetten sportos menetteljesítményre volt képes a középmotoros sportautó. Csupán érdekesség, hogy az alumínium karosszéria légellenállási együtthatója (Cw érték): 0,462 volt. Azt nem dokumentálták pontosan, hogy ezt letakart, vagy nyitott anyósüléssel mérték. Sorozatgyártására nem került sor, csupán az az egy példány készült belőle, amelyet a Porsche Múzeum nyitvatartási ideje alatt bárki megtekinthet.

Lenyűgöző a hasonlóság az „ősporsche”…

Az ősmodellről soha nem lehetett állítani, hogy konfekciót hordott volna. Csővázának két hónapot kellett várnia az első „szmokingjára”, eddig tartott amíg Friedrich Weber karosszériaépítő mester a szó legszorosabb értelmében, kézimunkával rákalapálta az alumínium lemezeket. Az öröm nem volt hosszúéletű, ugyanis a következő években többször „átöltöztették”. Nem minden alkalommal szabad akaratából: történtek vele kisebb balesetek, azonban átalakulását többnyire a fejlesztéseknek és átépítéseknek köszönhette. A gyári állapot visszaállítására tehát nem volt lehetőség, hiszen az eredeti Nr. 1. a Porsche Szent Grálja, ahogy a megkopott bibliai kelyhet sem küldenénk krómoztatni – ha megtalálnánk –, úgy az „ősporschét” sem kalapálhatták vissza gyári formájára, így autentikus.

…és a modell között

Nem volt más lehetőség, újra kellett gyártani az „eredetit”. A showcar megvalósítása természetesen korántsem volt egyszerű, elkészítése nyolc hónapot vett igénybe. Mindenekelőtt 3D szkennerrel digitalizálták a Porsche Múzeumban ácsorgó 356/1-est, majd az eredményt összevetették az archívumból beszkennelt tervrajzokkal, nyomban látszottak a 70 év alatt „elkövetett” módosítások. Megvolt a kiindulási alap, „csupán” pontról-pontra vissza kellett alakítani a digitális karosszériát az eredeti formájára, ehhez a szakembereknek az összes még fellelhető fényképre és rajzokra szükségük volt, de a cél érdekében korabeli naplófeljegyzéseket is kiértékeltek. Az így elkészült virtuális karosszériát egy CNC marógép segítségével, egy poliuretán tömbből alakították ki. A műanyag modell alapján fából elkészítették azokat a sablonokat, amikre ráformázhatták a karosszéria alumínium lemezeit. A modell lehető leghitelesebb megjelenéséhez az elkészítés eszközeit és módját is vissza kellett dobni hetven évvel. Magától értetődően kizárólag manufakturális eszközök jöhettek szóba: kézzel nyújtva, hajlítva és kalapálva!

Kiváló minőségű termék csak ilyen igényes környezetben valósítható meg

Az eredetiségre való törekvés a karosszéria formáján túlmenően a műszerek számlapjára, a szőnyegek szövésére és a gyári színárnyalatra is kiterjedt. Utóbbira az ős 356-os műszerfaláról vett, több réteg festékminta analizálását követően találtak rá. A másolat, ahogy a Porsche termékeitől már megszokhattuk: lenyűgözően tökéletes! Csupán arra nem képes szegény, amiben a Porsche modelljei etalonnak számítanak: szárnyalni! Motort ugyanis nem terveztek a csővázba építeni, a hátsótengely egy egyszerű cső, az elsőtengely és a kormánymű viszont, ahogy az eredetiben is, egy Volkswagen Bogárból származik. A hetvenéves jubileumát ünneplő „ősporsche” most világkörüli útra indul, első megállója a Porsche Múzeumban lesz június 8.-án, ezt követően pedig a ködös Albionba látogat, egészen pontosan a veterán autók mekkájának számító goodwoodi Festival of Speed-re.

A Porsche Múzeumban várja a látogatókat a showcar is

A könnyűszerkezetű, középmotoros 356 Nr. 1 Roadster a Porsche számára nemcsak történelmi, hanem szimbolikus jelentőséggel is bír, hiszen előremutató koncepciójával, hosszútávra meghatározta a márka fejlődésének irányát. Kisfilmünk rövid betekintést enged a modell készítésének aprólékos munkafázisaiba. Jó szórakozást kívánunk!

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.