Puritán luxus

Stílusos ajándékkal ünnepelte hetvenedik születésnapját a Porsche. A jubileumi „70 év Porsche Sportautó” rendezvényen mutatták be a nagyközönségnek a lenyűgöző 911 Speedster Concept tanulmányautót. Kíváncsiak hogyan lehet egy 500 lóerős sportautó puritán? Elmeséljük!

A koncepció mintha a nagysikerű „Vissza a jövőbe” című film filozófiáját követte volna: közvetlen szellemi összeköttetést teremt a hetven éve született Porsche 356 „Nr. 1“ Roadster sportautóval, miközben helyenként szénszálas „lemezei” alatt a Porsche legkorszerűbb technikáit kamatoztatja. A Porsche Motorsportközpont kapta a fejlesztés megtisztelő feladatát, ők álmodták meg a 911 GT2 RS és legutóbb a GT3 RS modelleket is, de hozzájuk köthető a szürreálisan gyors, Le Mans győztes 919 Hybrid versenyautó is.

A markáns domborulatok harminc év óta a Speedster modellek esszenciális kellékei: a bukókeretet rejtik

A bevezetőben említett puritanizmust nem cinizmusból írtuk, természetesen „Porschei” értelemben kell rá gondolni. Egy versenyautóban nincs helye öncélú dolgoknak, a tömeg növekedése pedig az egyik legnagyobb ellenség, tehát minden gramm „felesleget” alaposan meg kell indokolni. Ilyen szemlélettel felvértezve érthető, hogy a Motorsportzentrumban sport- és versenyautókat fejlesztő kollégák eminensek puritanizmus tantárgyból, ez ott nemcsak szakmai ártalom, hanem követelmény is egyben.

Az alacsony sziluetthez elsősorban a rövidebb A oszlopok járulnak hozzá

A vezetési élmény előtérbe helyezését most sem vették félvállról. „Kifelejtették” a navigációt, ami kapcsán sokan azt gondolhatják: kit érdekel, ott a telefon, nem fogunk eltévedni! Igazuk lehet, de gondoskodjanak háttérmuzsikáról is, mert kívül maradt a rádió is. Hasonlóan járt szegény légkondicionáló is, de nincs értelme könnyeket morzsolni, hiszen még tető sincs a fejünk felett, csupán egy utasteret takaró borításra „futotta”, amit zápor esetén nyolc, hajózásból ismert Tenax-patenttel rögzíthetünk. Nagyon helyes, egy speedsterben tényleg semmi keresnivalója „ballasztnak”!

Felületesen szemlélve nem a puritán szó jut róla eszünkbe, de figyelmesen nézve szembetűnnek a „könnyítés” eszközei

A Speedster modellek története 1952-ben kezdődött, amikor a gyakorlatilag mindig napsütéses kaliforniai piacon egy a kabriónál könnyebb és sportosabb kivitellel jelent meg a Porsche. A 356 1500 America Roadster kézzel készült alumínium karosszériája hatvan kilogrammal könnyebb volt, mint a 356 Coupé, a 70 lóerős, négyhengeres boxermotorja az akkori időkben impozáns 175 kilométer/óra csúcssebességig gyorsította.

A Porsche 356 1500 America Roadster a Speedster modellek őse

Betehető oldalablakaival, legnagyobb jóindulattal is csupán esővédelemnek tekinthető tetejével és könnyű kagylóüléseivel már magán viselte a jellegzetes Speedster ismertetőjegyeket. A Roadsterből csupán 16 – egyes források szerint 21 – példány készült, de 1954-ben a szellemi utódjának tekinthető Speedster modellt már hivatalosan jegyezte a Porsche. A Porsche történetében eddig nyolc sorozatgyártású és különleges Porsche viselhette a patinás elnevezést, legutóbb nyolc éve mutattak be új Speedstert.

Madártávlatból látszik legjobban a középre helyezett tanksapka

A 911 Speedster Concept az aktuális GT modellek műszaki alapjaira épül, futóművét a GT3-tól örökölte. Karosszériáját a 911 Carrera 4 Cabriolet modelltől kölcsönözte, azonban a tömegcsökkentés jegyében az első sárvédőívek, a csomagtérfedél és a hátsó borítás szénszál-erősítésű műanyagból készültek. Első alkalommal kaptak központi kerékanyát a legendás Fuchs kerekeket idéző, 21 colos keréktárcsák. A titán kipufogóvégekkel ellátott kipufogórendszer és a hatfokozatú manuális váltóval felvértezett hajtáslánc is a „puritán srácok ajándéka”.

A gyönyörű „Talbot” stílusú tükör, akár műalkotásként is megállná a helyét

A 9000 fordulat/percig pörgethető, hathengeres, több mint 500 lóerős boxermotor, olyan robbanékony menetteljesítménnyel ruházza fel a könnyed koncepcióautót, hogy a szénszálas vázzal rendelkező, világosbarna „Cognac 356” anilin-bőrborítású kagylóülések nélkül már jóval azelőtt „kiszállnánk”, mielőtt sikerült volna megállnunk. A klasszikus GT-ezüst és fehér fényezés ugyanúgy a Porsche korábbi versenyautóit juttatja eszünkbe, mint a csomagtérfedél közepére helyezett tanksapka, vagy a legendás „Talbot”-stílusú visszapillantó tükrök.

Jól kivehető a stilizált „szigetelőszalag”

A fényszórók matt és átlátszó felületeinek ügyes játékával kirajzolódó X, arra a Porsche korai motorsportéveiben alkalmazott praktikára utal, miszerint a versenyek előtt leragasztották a fényszórókat a kőfelverődések és az üvegszilánkok miatt. A lerövidített szélvédőkeret és az ehhez méretezett oldalüvegek olyan karakteresen alacsony sziluettet kölcsönöznek a tanulmányautónak, ami azonnal a Porsche 356 1500 Speedstert juttatja eszünkbe.

70 Jahre Porsche

Az ülések mögötti, szénszálborítású domborulatok a bukókeretet rejtik és az 1988-ban megjelent, első 911 Speedster óta elválaszthatatlan dizájnelemként vannak jelen a kabriónál puritánabb, de sportosabb és a nyitott autózás élményét jobban támogató Speedster modelleknél. A szinte nőies idomok között egy áttetsző plexiüveg tereli a légáramlatokat és a tekintetet. Gravírozott emblémájával a kerek évfordulóra emlékeztet: „70 év Porsche”.

Méltó lezárása lehetne a 991-es korszaknak, ha gyártásba kerülne

A most bemutatott 911 Speedster Concept, egy olyan lehetséges, szériagyártású Speedster modellt vetít előre, amit akár már jövőre be lehetne mutatni. Sorsáról a következő hónapokban döntenek. Nagyon szorítunk, hogy gyártásba kerüljön. Addig is gyönyörködjünk a képekben és álmodozzunk a kisfilmet nézegetve. Jó szórakozást kívánunk!

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.