Szerencsemalac

Nemcsak versenypályán diktál utolérhetetlen tempót a Porsche, hanem az életben is. Mérnökeink még le sem tudták nyelni a hetvenedik születésnapi torta utolsó falatjait, máris helyt kellett állniuk a legnehezebb és legnagyobb figyelemmel kísért, legendás Le Mans-i 24 órás autóversenyen. Kíváncsiak, hogy miért állt a Porsche egy rózsaszín, „felporciózott disznóval” rajthoz, ami kis költői túlzással jobban hasonlított egy henteseknek készült fali útmutatóra, mint Le Mans-i versenyautóra? Elmondjuk!

Kijelenthetjük: a Porsche újra történelmet írt! Minden idők legnagyobb GT flottájával indultak a 86. Le Mans-i versenynek. A négy gyári 510 lóerős Porsche mellett négy privát istálló hat 911 RSR versenyautója is szembeszállt a konkurens márkákkal. A GTE-Pro kategóriában induló versenyautóknak öt gyári csapattal (Ferrari, BMW, Ford, Corvette és Aston Martin) kellet megmérkőzni. Az eredmények láttán nyugodtan mondhatjuk, kitolták a születésnapi ünnepséget és megajándékozták magukat és a rajongókat egy kettős kategóriagyőzelemmel. A rózsaszínű 92-es az első, míg a 91-es a második helyet szerezte meg. Ha ez nem lenne elég indok az örömre, a 77-es rajtszámot viselő Dempsey-Proton Racing istálló megnyerte a GTE-Am kategóriát.

A népszerű színész-autóversenyző Patrick Dempsey csapata győzött a GTE-Am kategóriában

A Le Mans-i 24 órás autóversenyt 1923 óta a névadó város központjától kicsit több, mint 6 kilométerre délre, a Circuit des 24 Heures versenypályán rendezik és egyike a világ legrégebbi autóversenyeinek. A Sarthe folyó és a megye után Circuit de la Sarthenak is nevezett pályán egy kör 13,629 kilométer hosszú és a versenyautók az óra járásával megegyező irányban futnak. A legjobb csapatok a koradélutántól koradélutánig tartó, 24 órás versenyen, közel 5000 kilométert tesznek meg.

„Pigstop“

De térjünk rá arra, ami mindenkit a legjobban érdekel, mégpedig, hogy mi volt ez a „disznólkodás”? A Porsche szerényen „Sau“, azaz disznó-dizájnnak nevezte a 92-es rajtszámmal induló 911 RSR küllemét. A Kévin Estre (Franciaország), Michael Christensen (Dánia) és Laurens Vanthoor (Belgium) alkotta csapat versenyautója az ikonikus 1971-es évjáratú 917/20 Coupé küllemét örökölte.

A 92-es csapat fölényes magabiztossággal nyerte a versenyt

Az egyetlen példányban testet öltött 917/20 különös helyet foglalt el a 917 kivitelek között. A Porsche a francia SERA vállalattal összefogva megpróbálta a nagyobb légellenállású és nagyobb leszorítóerővel rendelkező 917KH (Kurzheck) és a pontosan 64 centivel hosszabb, aerodinamikailag kedvezőbb, ezáltal az egyenesekben 35-40 kilométer/órával gyorsabb, de a kisebb leszorítóerő miatt kanyarokban lassabb 917LH (Langheck) előnyeit ötvözni.

Ebből a szögből látszik legjobban mennyire széles volt – 2216 milliméter – az „ősdisznó”

Az eredmény egy rendkívül széles, 24,1 centiméterrel szélesebb, alacsony orrú, rövid karosszéria lett, ami alatt a változatlan nyomtávnak köszönhetően szinte elbújtak a kerekek. A legnagyobb feltűnést mégsem különös arányainak, hanem a Porsche dizájnerének, Anatole Lapine-nek köszönhette, aki rózsaszín színtervet és feliratozott (test)részeket álmodott a kísérleti versenyautó számára.

Állati őserő jellemezte a „versenysonkát”

A disznó mellett a nem túl szépen csengő „Trüffeljäger“ Szarvasgomba vadász vagy „Dicke Berta“ Kövér Berta beceneveket is kiérdemelte a rajongóktól. Az első még egyértelmű, hiszen a röfik legkedvesebb csemegéjéről van szó. No de a Kövér Berta, elsősorban nem a 917/20 pufók arányaira, hanem az első világháborúban nagyon sikeres 42 centiméter űrméretű, német mozsárágyúra utal. Annyi biztos, hogy a rózsaszín Porsche a versenytársakra nézve hasonlóan veszélyes volt. Kisebbfajta szenzációnak számított, amikor a 600 lóerős „Pink Pig” megnyerte a Le Mans előkészítő versenyét. A 24 óráson aztán visszaesett az ötödik helyre és röviddel a verseny vége előtt egy balesetben kiesett. Az első és második helyen végül akkor is egy-egy 917K végzett.

A Rothmans-Porsche sem talált valódi ellenfélre a kihívók közül

„Malacka” elrabolta a showt, pedig a 91-es rajtszámú, második helyezett gyári csapat szintén retro köntöst öltött magára, mégpedig a legendás nyolcvanas évek Rothmans dekorációját. A brit cigarettamárka hosszú időn keresztül a Porsche elválaszthatatlan támogatója volt. Le Mans-ban négyszer arattak abszolút győzelmet a kék-fehér festésű, C-csoportos versenyautók.

A kék-fehér dizájn a Porsche egyik legsikeresebb időszakára emlékezik

1982 és 83-ban a Porsche 956, míg 1986 és 87-ben a 962C Porsche modellek diadalmaskodtak. Az 1986-os év különösen sikeres volt a Rothmans-Porsche számára, a 959 megnyerte a Paris–Dakar ralit, a 962C már említett abszolút győzelmén felül a 680 lóerős Porsche 961, a 959-es pályaversenyzésre kialakított verziója is kategóriagyőzelmet aratott Le Mans-ban.

A diadal pillanatában

Némi iróniával azt is mondhatnánk, hogy a Porsche istállónak malaca volt. Ez szó szerint igaz, de tegyük hozzá, hogy alapos technikai felkészülés és tökéletes konstrukciójú, gyors és megbízható versenyautó, nem utolsó sorban kiváló pilóták híján a múltidézés aligha segítette volna őket kettős győzelemhez. Az eredmények azt bizonyítják, a hetvenes és nyolcvanas évek legendás modelljeivel szerencsés szellemeket hívott segítségül a Porsche.
Kisfilmünk a Le Mans-i versenyt megelőző, hivatalos tesztnapon készült. Jó szórakozást kívánunk!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.