Hajtűkanyar

Kanyarfetisizta fényképészünk Stefan Bogner készülő „Porsche Drive Großglockner” című könyvéhez olyan kultikus Porsche modelleket gyűjtött csokorba, amit első látásra csak pszichológus segítségével lehet feldolgozni.

Azoknak az autórajongóknak, akik a fotózás idején Ausztria legmagasabbra vezető alpesi útján a Großglockner-Hochalpenstraße-n tartózkodtak, olyan szürreális látványban volt részük, amit szélsőséges esetben akár a magashegyi betegség szimptómájaként is diagnosztizálhattak. Így együtt még a Porsche Múzeumban, statikusan sem lehetne megcsodálni az itt összegyűlt modelleket, nemhogy egy alpesi hágón cirkálva. A javarészt privát kézben lévő kultikus járművek tulajdonosainak esetenként hosszú utat kellett teljesíteniük, hogy fényképészünk hívószavának engedelmeskedve felkeressék a Salzburg és Karintia tartományokat összekötő panorámautat. A találkozó legkorosabb járművének, a legendás Porsche Typ 64 „Berlin-Rom Wagen” replikájának négyszáz kilométert kellett megtennie az osztrák fővárosból. Ezt gond nélkül, saját kerekein teljesítette!

Már az odaút is hatalmas eredmény a Porsche Typ 64 modelltől

A 3798 méteres Großglockner lába előtt kígyózó 47,8 kilométer hosszú alpesi utat akár a Porsche házi próbapályájának is nevezhetnénk, Ferdinand Porsche több konstrukciója itt vizsgázott először. Az ismert német autósújságíró Roland Löwisch frappánsan meg is jegyezte: „A Volkswagen Bogár, professzor Ferdinand Porsche és a Großglockner Hochalpenstraße úgy összetartoznak, mint a motor, az olaj és a benzin!” Ferdinand első alkalommal 1938. augusztus 28-án, a 3. Nemzetközi Glockner hegyiversenyen keltett feltünést, amint a kis léghűtéses Volkswagen Bogár prototípusával minden fáradtság és erőfeszítés nélkül 21 perc 54,4 másodperc alatt, 34,5 kilométer/órás átlagsebességgel megmászta a Hochalpenstraße 12,5 kilométeres versenyszakaszát. A nagyszerű eredményhez nagymértékben hozzájárult az akkori idők technikai színvonalán megbízhatóbbnak és egyszerűbbnek számító léghűtés, ami szélsőséges körülmények között is optimális hűtést biztosított. A családi tradíciót fia, Ferdinand „Ferry” Anton Ernst Porsche is folytatta az első, családnevüket viselő sportautóval, de térjünk vissza a jelenbe.

Az első sorozatgyártású Porsche, a 356-os fejlesztéséből a Großglockner-Hochalpenstraße is kivette a részét

Stefan Bogner annyira vonzódik a szép kanyarokhoz és autókhoz, hogy Curves néven blogot, magazint és könyveket publikál. A Curves Magazin pikk ász logójához Ferdinand Porsche első, saját tervezésű versenyautója adta az ötletet. Az 1922-es Austro-Daimler „Sascha” modell gépházfedelét ugyanis a „legerősebb” kártyalap motívuma díszítette.

Austro-Daimler „Sascha”, Ferdinand Porsche első saját tervezésű versenyautója. Az 1922-es Targa Florio 1100 cm³ kategóriájában az első és a második helyeken futottak be

Képzeljük el azt a látványt, amikor a szuperlatívuszok karavánja, habitusuk szerint mennydörögve vagy szinte hangtalanul elvonul Stefan mellett, ő pedig fényképezőgéppel a kezében, szolgálati Porsche 911 GTS modelljének tetején áll zokniban. Amennyiben nem egy kilenctizenegyes csomagtartójába préselődve, esetleg egy helikopterbe gurtnizva kergeti objektívével a zuffenhauseni sportautókat, akkor erről az alacsony magaslesről készülnek a legemlékezetesebb felvételei. Még őt is meglepte, hogy jószerivel minden meghívott eljött. A Porsche pedig rendelkezésére bocsátotta a teljesen elektromos Mission E tanulmányautót.

Most még Mission E, jövőre már Taycan

Az időrendi és technikai színvonal sorrendjében a jövőre Taycan néven piacra kerülő sportautó jelentette az egyik végletet, míg a Porsche Typ 64 a másikat. Közöttük olyan modellek kerültek lencsevégre, mint az 1972-es Le Mans győztes és a kultikus Speed Merchants című film kameraautója a Porsche 911 ST 2.5, mögötte egy 911 ST Repsol és egy B csoportos 911 SC RS Rothmans raliautó, őket három szupersportautó követte egy Carrera 6, egy 962 és egy 918 Spyder, szorosan a nyomukban a Pikes Peak legenda 718 RSK Spyder, egy 550 Spyder, egy 356 és egy Porsche 904, az új GT2 RS zárta volna a sort, ha nem vette volna üldözőbe egy osztrák rendőrségi 911-es. És ez még nem a teljes a lista! Pazar!
Beszéljen helyettünk a rövid, de annál látványosabb kisfilm és a képek, amiket albumba gyűjtöttünk és kiegészítettük Stefan Bogner korábbi a Stelvio hágónál készült felvételeivel, illetve az autózás hőskorából származó gyári fotókkal. Jó szórakozást kívánunk!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.