Határok nélkül!

Maratoni harmincöt év és harmincegy nap után megdőlt Stefan Bellof eddig megdönthetetlennek hitt körrekordja. A Nürburgring-Nordschleife versenypályán egy 620 lóerős Rothmans Porsche 956 C versenyautó tartotta a rekordot, eddig. Merthogy, azért vannak a rekordok, hogy megdöntsék őket, igaz a mostani 5 perc 19,546 másodperces eredmény olyan magasra tette a lécet, amit nem nehéz, hanem szinte lehetetlen lesz megugrani. Nem utópia tehát kijelenteni, hogy „örök” rekord született!

Áprilisban az Ardennek erdejében kígyózó Spa-Francorchamps versenypályán futott, szenzációs eredményből már sejthető volt, hogy a Le Mans-ban 2015, 2016 és 2017-ben diadalmaskodó, tavaly nyugdíjazott Porsche 919 Hybrid a zöld pokolban sem fog szégyent hozni a gyári csapatra. Akkor a négyszeres Formula–1 világbajnok Lewis Hamilton 2017-es körrekordján javított 0,783 másodpercet a hibrid technológiában rejlő potenciált szemléltető, világ körüli „919 Tribute Tour” túráján lévő Evo. Arra azonban talán még maguk a gyáriak sem mertek gondolni, hogy a versenyszabályok béklyója alól felszabadult Porsche 919 Hybrid Evo, az ötszörös Nürburgringi 24 órás és kétszeres Le Mans győztes Timo Bernhard gyári pilótával a kormánya mögött kis túlzással délutáni szunyókálásra is elegendő 51,58 másodperccel hamarabb teljesíti a 20,832 kilométeres kört, mint a 956 C. Ez egyben azt is jelenti, hogy az Evo 233,8 km/h átlagsebességet ért el.

A győztes csapat

A 37 éves Timo Büszkén és megkönnyebbülve szállt ki a Le Mans-i prototípus szűk pilótafülkéjéből: „Ez egy nagyszerű pillanat számomra és az egész csapat számára. A 919-es program megkoronázása! Az Evo tökéletesen elő volt készítve és ebben a körben mindent beleadtam. Az aerodinamikai leszorítóerőnek köszönhetően olyan szakaszokon is teljes gázzal mehettem, ahol eddig álmodni sem mertem róla. A Nordschleife-t úgy ismerem, mint a tenyeremet, de a mai napon új oldaláról ismerhettem meg. Számomra Stefan Bellof örökre óriás marad, az akkori technikával elért teljesítménye iránti tiszteletem a mai napon tovább nőtt.”

Tim és a Porsche 919 Hybrid Evo szó szerint vették a felhívást

A Porsche 919 Hybrid mindössze négy év alatt mindent elért, amit lehetett: 20 pole pozíció, 17 győzelem, 6 világbajnoki cím, három Le Mans első helyezés. Az Evo a 2017-es Le-Mans győztes versenyautóra épül, de kiegészítették számos olyan fejlesztéssel, amit már a 2018-as évadra szántak, de a versenysorozat elhagyása miatt nem alkalmaztak. A WEC versenyautóhoz képest mechanikailag nem változtattak a Porsche 919 Hybrid Evo hajtásláncán „csak” kihasználták a benne rejlő maximális potenciált. Néhány szabálykorlátozás alól is felszabadult, így a hibrid hajtáslánc rendszerteljesítménye 1160 lóerőre növekedett.

Kesztyűs kézzel bánnak vele a fiúk

Egy kompakt 2,0 literes, turbófeltöltéses, V4-es, 720 lóerős benzinmotorral hajtja a hátsó tengelyt. A rendelkezésre álló erőforrások legoptimálisabb kihasználását két energiavisszanyerő rendszer segíti. Az egyik az első tengely fékenergiáját hasznosítja, a másik pedig a szökésre készülő kipufogógázok energiáját bírja maradásra. Az Evo esetében hatványozottan igaz az iskolapadban kívülről fújt mondóka, miszerint: „az energia nem vész el csak átalakul”. A „trükkösen” visszanyert energiát egy folyadékhűtésű lítiumion-akkumulátor tárolja, amit az első tengelyen lévő 440 lóerős villanymotor alakít újra mozgási energiává, ezzel gyorsításkor az összes kerék tapadását kihasználva.

Ötvenhárom százalékkal nagyobb a leszorítóerő, mint a WEC modell esetében

A Le Mans-i verseny óta a légterelők is határozott átalakuláson mentek keresztül, elől és hátul is megnőttek, továbbá a „Drag Reduction Systemen“ (DRS) rendszer jóvoltából hidraulikusan működtetett, aktív vezérlést kaptak. Az eredmények magukért beszélnek: a leszorítóerő 53, a hatékonyság pedig 66 százalékkal növekedett, a Nürburgringen 369,4 kilométer/óra csúcssebességet ért el. A négykerékre ható brake-by-wire fékrendszernek köszönhetően jobban uralható az Evo függőleges tengely körüli elfordulása. A megnövekedett igénybevételhez igazították a szervokormány rásegítését és a lengőkarokat is megerősítették.

Gyönyörű a „felesleges” ballaszttól megszabadított Evo

Kidobták a légkondicionálót, az ablaktörlő lapátokat, egyes szenzorokat, az elektronikus versenyfelügyeleti rendszert, a világítóberendezést és a pneumatikus autóemelőberendezést. Így a versenyverzióhoz képest sikerült 39 kilogrammal, 849 kilogrammra csökkenteni a saját tömeget. A Michelin tette fel az i-re a pontot, egy olyan különleges gumikeveréket fejlesztett, ami nagyobb tapadást biztosít, mint a Formula–1-es versenyautók abroncsai.

A küszöblégterelőnek jelentős szerepe volt az Evo sínautókat megszégyenítő kanyarstabilitásában

Az Evo mozgása egészen szürreális, a nyolcvanas évek kultikus Knight Rider című filmsorozatát juttatja eszünkbe. Ott a Pontiac Trans Am által megformált K.I.T.T.-nek – Knight Industries Two Thousand – a Super Pursuit Mode (SPM) jóvoltából, szükség esetén negyven százalékkal megnőtt a végsebessége. A film alkotói ezt az effektet a filmtekercs valószínűtlen sebességre való gyorsításával érték el, ezáltal minden mókásan felgyorsult. Felfogóképességünket komoly kihívás elé állítjuk, amikor belé sulykoljuk, hogy az Evo esetében nincs megtekerve a film, ez bizony a valóság.

Spa-Francorchamps boxutca, a pályarekord előtti pillanatok

Nézzék meg a rekordkörről készült kisfilmet! A GT3 RS hét percen belüli idejét megörökítő videóhoz is javasoltuk, hogy kössék be magukat a fotelbe. Most azonban olyan látványban lesz részük, amit nyugodt szívvel csak erős idegzetű olvasóinknak tudunk ajánlani, nekik jó szórakozást kívánunk a többiek pedig egészségük megőrzése érdekében inkább a képeket nézegessék.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.