Öt legendás Porsche

Az ötszörös Le Mans-i, háromszoros Daytona 24 győztes és kétszeres sportautó világbajnok (World Sportscar Championship) győztes angol Derek Bell ötven év Porsche versenyautói közül kiválasztotta a számára legfontosabb ötöt. Lássuk!

Bővebben

A klasszikus szerviz

CSB_4341Egy olyan nagy múltú márkánál, mint a Porsche, az idő előrehaladtával egy több lesz a klasszikus modell. Így van ez hazánkban, sőt a környező országokban is. A Porsche Centrum Budapest műhelyében már három éve javítanak ilyen öreg ám, nemes járműveket is. Szeptember 27 után pedig új időszámítás kezdődik Magyarország egyetlen Porsche márkaszervizében.

Bővebben

Háromjegyű számok

9xx_010_nyito

Typenbezeichnung, avagy Entwicklungsnummer – kinek, hogy tetszik. Azt talán mindenki, még a legkisebbek is tudják, hogy a 911 fejlesztésébe eredetileg a 901 jelzés alatt fogtak bele a stuttgarti mérnökök. Ám a Porsche háza táján jóformán minden projekt egyedi háromjegyű azonosítót kapott, így „csupán” a farmotoros legenda debütálása óta eltelt több mint fél évszázad alatt is igen sok ilyen gyűlt össze. Most bepillantunk a tervezők fiókjaiba, kikeressük a számok mögött álló terméket, fellebbentjük a fátylat a 901-997 közötti kódszámokról!
Bővebben

Beindul a gépezet

Az előző rész 1963. szeptemberrel zárult, amikor a Frankfurti Autókiállításon lehullt a lepel a Porsche azonnal nagy feltűnést keltő újdonságáról. A 911 nagyon gyorsan nagyon népszerű lett, ráadásul az eléggé szkeptikus szaksajtó is hamar a szívébe zárta.

1963. szeptember 22-én bezárta kapuit a Frankfurti Autókiállítás. A tíznapos rendezvényt közel nyolcszázezren látogatták meg. S mindenki ellátogatott az 1A csarnokba, ahol a 27-es standon három 356 mellett egy sötétkékre fényezett 901 is pompázott. A Porsche elérte, amit szeretett volna: az egész világ felfigyelt a cég új sportkocsijára.

911 2.0 (1965)

Az előző részben már felvázoltam, hogy milyen hosszú és aprólékos munkával született meg a Porsche 901. Ferry Porsche és munkatársai elégedettek lehettek, a közönség reakciója igazolta reményeiket. Ám ekkor jött az újabb probléma: fel kellett készülni a típus gyártására. Azzal a Porsche vezetősége már 1963 őszén is teljesen tisztában volt, hogy minimum egy év kell ahhoz, hogy megkezdődhessen a nagyszériás tervezés. Ám az, hogy hazai terepen mutathassák meg új alkotásukat, elég erős érvnek bizonyult. Mivel a Frankfurti Autókiállításra csak páratlan években került sor, ezért döntöttek a korai premier mellett. Persze, lehetett volna 1964 tavaszára, a Genfi Autókiállításra is megszervezni a világpremiert, ám akkor elvész a hazai pálya előnye. A lényeg a lényeg: a frankfurti debütálás remek választásnak bizonyult. Ezt követően a Porsche 901 prototípusai világ körüli turnéra indultak: 1963 októberében a Párizsi Autókiállításon a Porsche francia importőre, a Sonauto cég standján több 356-os mellett egy 901 is kellette magát. Ugyanez történt néhány héttel később a Londoni Autókiállításon is. Majd 1964. márciusában Genfben a 356 és az új 904 versenyautó mellett a 901 is helyet kapott.

Bővebben

Háttérképek – 911 eredeti nemzedék

Fél évszázad nagy idő. Egy ember életében rengeteg tapasztalat gyűlik ennyi idő alatt, új generációk nőnek fel. A technikai fejlődés pedig hatalmas ugrásokra képes ötven év alatt, hogy egy mai hétköznapi példát említsünk: az 1963-ban megjelent első, a számítógépből kivehető merevlemez 2,6 megabyte kapacitással bírt. Ma egy flashmemóriás USB-meghajtón akár fél terabyte, azaz körülbelül 200 ezerszer ennyi adatot tárolhatunk, az ötven évvel korábbi elődjének teljes tartalmát a másodperc törtrésze alatt felírhatjuk rá. Éppen ezért indítottuk többrészes sorozatunkat a 911 hét generációjáról, így a korképet megismerve – vagy éppen felidézve – könnyebb az éppen taglalt nemzedéket, annak műszaki innovációit megfelelő kontextusba helyezni. Az átfogó bemutatás érdekében háttérképes rovatunkkal is igazodunk ehhez az ütemezéshez, az egyes generációkhoz kapcsolódó korrajzok és a 911 ismertetése közé mindig beszúrunk majd egy háttérképes bejegyzést is, hogy a korabeli fényképekkel megfelelően „felkészülhessünk” a legendás sportkocsi mélyebb megismerésére.

Szeptemberi háttérképek - 911 eredeti nemzedék

Szeptemberi háttérképek – 911 eredeti nemzedék

Bővebben

Ferdinand Alexander „Butzi” Porsche

Elképzelhetetlen lenne a ma ismert sportkocsigyártó Ferdinand Porsche mérnöki zsenialitása nélkül, illetve fiára, unokáira hagyott öröksége híján. Előző történetünk – Ferry Porsche és a 356 diadalmenete – szintén fontos mérföldkő, hiszen a háború után a Porsche elhagyta az ausztriai fűrészmalmot és berendezkedett mai, stuttgarti főhadiszállásán. Ferry létrehozta azt az alapot, amelyre fia építhetett. Ezzel Ferdinándokról szóló esti meséinkben elérkeztünk a talán legfontosabb fejezethez, hiszen ezen az estén a legendássá vált 911 sorozatról és elsősorban az annak időtlen formatervét megrajzoló művészről, Ferdinand Alexander „Butzi” Porschéról mesélünk.

Ferdinand Alexander „Butzi” Porsche Bővebben