Házon belüli trónkövetelő

010_nyito

Sikerült, a Porsche 911 megérte a 21. századot, sőt a félszázadik születésnapját is büszkén ünnepelte. Ám történelme során közel sem alakult mindig ilyen „rózsásan” a helyzete. Már kevéssel gyártása tízéves évfordulója után, az 1970-es években felmerült a típus megszüntetésének gondolata, hogy átadja helyét egy szebb, jobb, nagyobb és erősebb utódnak. Éppúgy, ahogy ő is búcsúra kényszerítette annak idején a 356-ost. A 911 trónkövetelőjét úgy hívták: 928. Bővebben

Ferdinand Karl „Burli” Piëch

010

A Porsche-család története és munkássága előtti tisztelgésünk utolsó fejezetéhez érkezett. Ferdinand Piëchről szóló bejegyzésünk pedig aktuálisabb nem is lehetne: amellett, hogy az autóipar egyik legkiválóbb mérnöke április hónapban született, a Porsche motorsportban betöltött szerepének fő formálójaként a közelgő Le Mans-i verseny is érvényt ad megemlékezésünk időzítésének. Bővebben

Pánamerikai koktél

010_nyito

A Panamericana egy Mexikóban megrendezett, nagy múltú autós futam, ezért a róla elnevezett Porsche tanulmányt jogosan gondolhatnánk a 911-es versenykörülményekre kifejlesztett változatának. Az igazság azonban távol áll ettől: A Panamericana egy merész vonalvezetésű kabrió, amely egy Porsche Targa, egy homokfutó „buggy” és egy motorcsónak stíluselemeinek futurisztikus elegye.

Bővebben

Beindul a gépezet

Az előző rész 1963. szeptemberrel zárult, amikor a Frankfurti Autókiállításon lehullt a lepel a Porsche azonnal nagy feltűnést keltő újdonságáról. A 911 nagyon gyorsan nagyon népszerű lett, ráadásul az eléggé szkeptikus szaksajtó is hamar a szívébe zárta.

1963. szeptember 22-én bezárta kapuit a Frankfurti Autókiállítás. A tíznapos rendezvényt közel nyolcszázezren látogatták meg. S mindenki ellátogatott az 1A csarnokba, ahol a 27-es standon három 356 mellett egy sötétkékre fényezett 901 is pompázott. A Porsche elérte, amit szeretett volna: az egész világ felfigyelt a cég új sportkocsijára.

911 2.0 (1965)

Az előző részben már felvázoltam, hogy milyen hosszú és aprólékos munkával született meg a Porsche 901. Ferry Porsche és munkatársai elégedettek lehettek, a közönség reakciója igazolta reményeiket. Ám ekkor jött az újabb probléma: fel kellett készülni a típus gyártására. Azzal a Porsche vezetősége már 1963 őszén is teljesen tisztában volt, hogy minimum egy év kell ahhoz, hogy megkezdődhessen a nagyszériás tervezés. Ám az, hogy hazai terepen mutathassák meg új alkotásukat, elég erős érvnek bizonyult. Mivel a Frankfurti Autókiállításra csak páratlan években került sor, ezért döntöttek a korai premier mellett. Persze, lehetett volna 1964 tavaszára, a Genfi Autókiállításra is megszervezni a világpremiert, ám akkor elvész a hazai pálya előnye. A lényeg a lényeg: a frankfurti debütálás remek választásnak bizonyult. Ezt követően a Porsche 901 prototípusai világ körüli turnéra indultak: 1963 októberében a Párizsi Autókiállításon a Porsche francia importőre, a Sonauto cég standján több 356-os mellett egy 901 is kellette magát. Ugyanez történt néhány héttel később a Londoni Autókiállításon is. Majd 1964. márciusában Genfben a 356 és az új 904 versenyautó mellett a 901 is helyet kapott.

Bővebben

Kalapemelés

Ha lenne kalapom, most egészen biztosan megemelném, ezzel tisztelegve a Porsche mérnökeinek munkája előtt. A Porsche 918 Spyder első példányai hamarosan elindulnak az ügyfelekhez, ám a szorgos fejlesztők az elmúlt hónapokban sem unatkoztak, az utolsó pillanatig csiszolgatták a márka új szupersportautójának képességeit.

Ferry és Butzi 1958-ban egy Porsche 356 A-val New Yorkban

Ferry és Butzi 1958-ban egy Porsche 356 A-val New Yorkban

Milyen szép szokás megemelni a kalapot a tiszteletadás jeleként, és milyen kár, hogy a ma felnövekvő generációk már csak elmondásból, régi filmekből ismerhetik meg ezt a történelmi hagyományt! És talán mondani sem kell, hogy a mainál lényegesen elegánsabb viseletnek számított az öltöny és a kalap kombinációja, ahogyan azt a fenti képen Ferdinand „Ferry” Anton Ernst Porsche és fia, Ferdinand Alexander „Butzi” Porsche is szemlélteti a ma felnövekvő generációk okulása céljából. Ám nem csak azért választottam őket modellnek, mert e bejegyzésben említem még őket, hanem azért is, mert bizony a Porsche történetében sem ritka a kalapemelés. Például a fontos sikereket megszerző típusok, versenyzők és mérnökök előtt, ám legtöbbször a tulajdonosoknak, a szaksajtónak és a rajongóknak köszönhetik ezt. Ma mindkét kategóriára látunk példát, úgyhogy kalapokat elő!
A kalapemelés apropója ezúttal nem más, mint az a tény, hogy a hamarosan piacra kerülő 918 Spyder hajtáslánc-vezérlésének módosításával látványosat sikerült javítani az eddig sem rossz képességeken. A szoftveres finomhangolás eredményeképpen különösképpen a Weissach-csomagos változatok gyorsultak, ami rögtön adta a lehetőséget, hogy kicsit megemlékezzünk arról, miért is kapja a Weissach utónevet ez a kivitel. E névvel kapcsolatban ugyanis minimum öt érdekességet lehet felsorolni a márka történelméből!

Porsche 918 Spyder Weissach-csomaggal

911, 924, 928 és 918 – mindegyik típus életében fontos szerepet játszott Weissach

Bővebben

Biztos lábakon a Landwehr-Zug

Sorban következő alanyunk nem négykerék-hajtású, ám nem is összkerékhajtású, mégis korában megdöbbentő terepjáró-képességekkel rendelkezett. Ráadásul egyben ez Ferdinand Porsche első vasúti járműve is…

Ne ugorjunk egyből a közepébe, hiszen az előző részben, a világ egyik első összkerékhajtású automobilja kapcsán már megígértük, hogy Ferdinand Porsche életpályáját is kicsit bővebben kifejtjük három korai találmánya kapcsán. Az elektromosság bűvöletében élő fiatal mérnök ugyanis a villanyautókkal rendkívül nagy sikerre és elismertségre tett szert. Mint említettük az előző fejezet végén, nem ült babérjain, hanem rögtön megoldással szolgált az akkoriban még valóban gyermekcipőben járó villanyautózás legnagyobb problémájára.

Lohner-Porsche Semper Vivus (1900)

Lohner-Porsche Semper Vivus (1900)

Bővebben

A legenda születése

Amikor 1963 őszén a Frankfurti Autókiállításon lehullott a lepel a Porsche 901-ről, az elképedt látogatók egy több, mint egy évtizedig tartó fejlesztés gyümölcsében gyönyörködhettek. Sorozatunk második részében azt nézzük meg, milyen kanyargós úton jutott el a Porsche a 911-hez.

Porsche 911

Gyorsan essünk túl a legnehezebb mondaton: nem a Porsche 911 az első négyüléses Porsche. Sőt, még azt is nyugodtan hozzátehetjük: nem a 911 az első olyan négyüléses Porsche, amelyből több egyforma darab épült. Most, hogy ezt tisztáztuk, szaladjunk gyorsan végig a 2+2 üléses Porschék históriáján.

Bővebben

Értékes másodpercek

Vége az álmatlanul forgolódva, töprengéssel eltöltött éjszakáknak! Alapvető és nagyon lényeges kérdésre adunk ma választ, igaz, ez sajnos nem az élettel, a világmindenséggel, meg mindennel kapcsolatos, ám hasonlóan fontos. Nyilván sokak oldalát furdalja a kíváncsiság, hogy miért a bal oldalon találjuk a Porschék gyújtáskapcsolóját. Íme, a kis gondolatbeli (el)kalandozással kiegészített válasz!

Porsche 356 B Coupé műszerfala

Bővebben